مراقبت‌های بعد از جراحی

مراقبت‌های بعد از هر جراحی یکی از مهم‌ترین گام‌ها برای بهبودی می‌باشد. با رعایت این نکات می‌توانید اطمینان حاصل کنید که روند بهبودی شما به درستی طی می‌شود. در ادامه به بررسی نکات مراقبتی که رعایت آن برای هر نوع جراحی ضروری است می‌پردازیم. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مراقبت بعد از ایمپلنت، جراحی فک و صورت و یا بینی می‌توانید بر روی لینک‌های درج شده کلیک کنید.

مراقبت‌های بعد از جراحی

مراقبت‌های بعد از عمل جراحی

• گیجی بعد از عمل: به دلیل داروهای بیهوشی و خونریزی، بیمار تا ساعتی احساس گیجی دارد که طبیعی است و پس از چند ساعت رفع خواهد شد.
  • درد پس از جراحی: تا چند روز بعد از جراحی، بیمار در ناحیه ای که جراحی صورت گرفته احساس درد خواهد کرد که میزان آن به  نوع جراحی، سن بیمار و تحمل بیمار بستگی دارد. برای کاهش درد، پزشک انواع مسکن را تجویز می‌کند.
  • تغذیه: خوردن و آشامیدن بیمار بسته به اینکه جراحی با بیهوشی انجام شده است یا خیر متفاوت است. اگر جراحی با بیهوشی باشد تا چند ساعت نباید چیزی خورد. پزشک متخصص با توجه به شرایط بیمار، رژیم غذایی را برای او در نظر می‌گیرد. اما به طور مثال برای جراحی ایمپلنت دندان، بهتر است تا چند روز از غذاهای سفت و چسبنده استفاده نشود.
  • پانسمان: دفعات تعویض پانسمان توسط پزشک متخصص هر فرد تعیین می‌شود. معمولا چند روز پس از جراحی، فرد می‌تواند پانسمان خود را تعویض نماید.
  • عفونت بعد از جراحی: احتمال بروز عفونت در هر عملی وجود دارد. به همین دلیل پزشکان با تجویز آنتی بیوتیک چه به صورت قرص و خوراکی و یا تزریقی، عفونت را کاهش می‌دهند.
مراقبت‌های بعد از عمل جراحی
  • حرکت: بسته به نوع جراحی باید به بیمار آموزش داده شود که چطور حرکت کند و یا بخوابد و بنشیند.
  • لخته شدن خون در رگ: یکی از عوارضی که برای انواع شکستگی ممکن است بوجود بیاید، لخته شدن خون در سیاه رگ های عمقی است. در واقع اگر خون در اندام‌های تحتانی لخته شود، بسیار خطرناک است و می تواند باعث بوجود آمدن آمبولی ریوی و یا اختلال در عملکرد قلب می‌شود. پزشکان برای جلوگیری از لخته شدن خون داروهای رقیق کننده خون را تجویز می‌کنند.

التیام زخم به چه مواردی بستگی دارد؟

روند بهبودی و التیام زخم، به موارد مختلفی بستگی دارد. به طور کل و در شرایط طبیعی می‌توان گفت تغذیه مناسب ( مانند مصرف انواع ویتامین و پروتئین )، خود داری از مصرف سیگار و دخانیات، اکسیژن رسانی، سیستم ایمنی بیمار، آب رسانی، بیماری‌های خاص مانند دیابت و… می‌توانند بر روی این روند تاثیر گذار باشند.

رژیم غذایی بعد از عمل جراحی

بیمارانی که جراحی می‌شوند از یک روز تا یک هفته مممکن است در بیمارستان بستری باشند. به همین دلیل در این مدت از نظر رژیم غذایی همان غذایی را مصرف می‌کنند که پزشک متخصص توصیه کرده است. اما پس از مرخصی بیمار خود باید تغذیه مناسب را رعایت کند. پس از مرخصی بیمار باید طبق دستورات پزشک و يا متخصصان تغذيه عمل کند. در ابتدا رژیم غذایی به همان صورتی است که در بیمارستان توصیه شده و به مرور زمان و با بهبودی به غذاهای مصرفی اضافه خواهد شد.