جراحی دندان عقل توسط متخصص فک و صورت

دندان عقل آخرین دندان آسیاب در بخش انتهایی دهان می باشد. این دندانها معمولا با مشکل در می آیند. معمولا به دندان عقلی که در لثه گیر کند و یا فضای کافی برای درآمدن نداشته باشد، دندان عقل نهفته گویند. این دندان مشکلات زیادی را برای دندانهای دیگر و لثه ایجاد می کند. باید این دندانهای نهفته را کشید.

جراحی دندان عقل توسط متخصص

موارد زیادی وجود دارد که نشان دهنده این است که دندان عقل نیاز به جراحی دارد. دندان عقل به دلیل اینکه فضای کافی در لثه ندارند ممکن است غیرطبیعی رشد کنند این یکی از عواملی است که باعث می شود نیاز به جراحی فک داشته باشید . از عوامل دیگر عفونت دندان عق است که معمولا بدلیل اینکه غذا در فضا اطراف دندان عقل گیر میافتد باعث عفونت می شود.
مهم ترین عاملی که باعث میشود مراجعه کنندگان برای جراحی دندان سراغ متخصص فک و صورت می آیند این است که دندان عقل به صورت نهفته است و در این صورت باید لثه شکاف داده شود و سپس دندان عقل خارج شود.

جراحی دندان عقل نهفته توسط جراح فک

علائم دندان عقل نهفته

دندان نهفته در بسیاری افراد علامت خاصی ندارد. در برخی افراد هم ممکن است بخشی از دندان نهفته از لثه بیرون بیاید. این دندان به علت مشکلاتی که دارد به سرعت دچار پوسیدگی می گردد و ایجاد مشکلات بیشتری برای فرد می کند.

اگر دندان عقل نهفته دچار پوسیدگی، عفونت و یا مشکلات دیگر گردد، یک یا چند مورد ازعلائم زیر را تجربه می کنید:

• درد یا تورم در اطراف فک
  • قرمزی، تورم یا خونریزی لثه
  • احساس طعم ناخوشایند در دهان

اختلال در باز کردن دهان

عوامل موثر در نهفتگی دندان عقل

در صورتی که درون فک فضای کافی برای دندانتان وجود نداشته باشد این دندانها بصورت نهفته در می آیند. اگردندان انتهایی در زاویه ای اشتباه بیرون بیاید هم دندان بصورت نهفته می باشد.
احتمال نهفتگی دندان عقل در شرایط زیر بیشتر است:
• افراد 25 تا 17 ساله
• افرادی که فک کوچک دارند
برای جلوگیری از نهفته شدن دندان انتهای دهان، هیچ راهی وجود ندارد. فقط رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند خطرات احتمالی آن را کم تر می کند.

دندان عقل نهفته

تشخیص دندان نهفته

دندانپزشک متخصص با معاینه دندان و همچنین بررسی عکس های ایکس ری دندانهای نهفته را تشخیص می دهد. دندانپزشک با بررسی این عکس ها تصمیم به نحوه رفع مشکل نهفتگی دندان می گیرد.

درمان دندان نهفته

اگر دندان نهفته مشکلی ایجاد کند، دندانپزشک آن را خارج می کند. جراحی دندان نهفته یک عمل سرپایی می باشد. در حین عمل، ابتدا لثه را با مواد بی حسی موضعی، بی حس می کنند. سپس دندان را با جراحی از لثه بیرون می آورند.

جراحی دندان نهفته

برا ی جراحی دندان نهفته درابتدا لثه برش داده می شود. برای خروج دندان از لثه باید استخوان تراشیده شود. در نهایت پس از خروج دندان از لثه، لثه بخیه زده می شود. اگر دندان در عمق لثه گیر کرده باشد دندان را تکه تکه کرده و سپس از لثه خارج می کنند.

عوارض دندان عقل نهفته

رعایت بهداشت دهان ودندان برای دندانهای نهفته خیلی دشوار است.  معمولا این دندانها اگر جراحی نشود عوارض خاصی را برای فرد  پدید می آورد. این مشکلات عبارتند از:

پوسیدگی

کج کردن دندان های اطراف

آسیب به دندان های اطراف

تنگ کردن فضای رشد سایر دندانها و ایجاد مشکلاتی همچون اوردنچر

کیست

بیماری لثه

به دلیل همین مشکلات است که برخی دندانپزشکان معتقدند که دندان عقل نهفته را در هر شرایطی باید کشید.

کشیدن دندان عقل توسط متخصص