اوردنچر بر پایه ایمپلنت

اوردنچر یکی از روش های جایگزینی برای کسانی است که دندان های خود را از دست داده اند. به وسیله این درمان افراد قادر به جایگزینی دندان‌های از دست رفته خود خواهند بود. در این مطلب از وب سایت دکتر هوشنگی به هر چه که لازم است درباره اوردنچر بر پایه ایمپلنت بدانید، اشاره خواهد شد. با ما همراه باشید.

اوردنچر بر پایه ایمپلنت چیست؟

اوردنچر بر پایه ایمپلنت چیست؟

به عبارتی اوردنچر یک دندان متحرک است. اوردنچر بر پایه ایمپلنت به معنای جداسازی آن از پایه خود می باشد. پایه های ایمپلنت که در استخوان فک قرار گرفته اند، در واقع به مرحله نهایی و کاشت تاج دندان به صورت پیوسته نرسیده اند. در این حالت دندان های متحرک به نام اوردنچر با یک دکمه فشاری بر پایه ایمپلنت قرار می گیرند.

البته این عامل موجب قرار گیری اوردنچر در دسته دندان مصنوعی نیست. چرا که دندان های مصنوعی بر روی لثه قرار می گیرند. اما اوردنچر بر پایه کاشت دندان می باشد. دندان های مصنوعی به دلیل عدم کاشت دندان، موجب تحلیل رفتگی در استخوان ها فک می شوند. اما اوردنچر به دلیل کاشت دندان در استخوان های فک، از این عامل جلوگیری می کند. به همین دلیل این دو درمان کاملا مجزا هستند.

تفاوت دندان مصنوعی و اوردنچر بر پایه ایمپلنت

تفاوت دندان مصنوعی و اوردنچر بر پایه ایمپلنت

اوردنچر به دلیل قرار گیری بر روی ایمپلنت دندان، موجب از بین رفتن استخوان ها نمی شود. زمانی که فرد دندان های خود را از دست می دهد، رفته رفته استخوان های فک تحلیل می روند. کاشت دندان یکی از مهم ترین راه های پیشگیری از آن است. بنابراین اوردنچر که پیش زمینه ای با نام ایمپلنت دارد، سبب از بین رفتن استخوان های فک نخواهد شد. اما دندان مصنوعی به دلیل قرار گیری بر روی لثه، قادر به تحلیل استخوان های فک می باشد.

اوردنچر به دلیل وجود ایمپلنت دچار لق زدگی نمی شود. چرا که پایه های ایمپلنت هم چون ریشه دندان عمل می کنند. در این صورت سازگاری تیتانیوم پایه با بافت دندان هاد و لثه، موجب سخت شدن این اتصال می شود. اما در دندان های مصنوعی، لق زدگی و افتادن بسیار شایع است.

مزایای اوردنچر بر پایه ایمپلنت

یکی از بزرگترین مزایای این درمان، جلوگیری از تحلیل استخوان ها می باشد. غالبا توصیه دندان پزشک ها، ایمپلنت در زمان درست و پیش از تحلیل استخوان هاست. این درمان قادر به پیشگیری از این اتفاق می باشد.

همچنین ثبات و عدم لق زدگی در این نوع درمان، به بیمار امکان راحتی بیشتر می دهد. چرا که برداشتن این دست کامل از دندان ها امکان پذیر است. همچنین به دلیل پایه ایمپلنت، امکان تکان خوردن آن به حداقل می رسد.اوردنچر اگر چه برای فک پایین مناسب تر است. اما برای فک بالا نیز قابل استفاده می باشد. مصرف آن برای هر دو فک بالا و پایین از مزیت های این نوع درمانی است. دیگر مزیت استفاده از این روش درمانی این است که اگر تا پیش از این درمان، فرد دچار اختلالات گفتاری و مشکل در غذا خوردن بوده، به وسیله آن رفع خواهد شد.

مراحل انجام اوردنچر بر پایه ایمپلنت

مراحل انجام اوردنچر بر پایه ایمپلنت

در ابتدا مراجعه به دندانپزشک و بررسی وضعیت سلامت دهان و دندان بسیار الزامی است. پس از آن پیش زمینه درمان، ایمپلنت می باشد. برای انجام کاشت دندان، قالب دهان و لثه گرفته می شود. در لابراتواری با قالب گرفته شده، مناسب فک فرد، ایمپلنت انجام می شود. اما با این تفاوت که تاج دندان بر پایه ایمپلنت سوار نمی شود. یعنی با کاشت پایه ها و پیچ های تیتانیومی در استخوان فک، یک تکیه گاه برای دندان ها تعبیه می شود. اما تاج دندان به صورت دائم روی آن قرار نمی گیرد. بلکه اوردنچر با یک دکمه فشاری بر پایه تعبیه شده قفل می شود. در هنگام نیاز با استفاده از همان دکمه اوردنچر از پایه جدا می شود.

اوردنچر بر پایه ایمپلنت و پروتز ثابت

استفاده از این گونه درمان ها، به میزان تحلیل استخوان ها بستگی دارد. گاهی استخوان ها تا حدود زیادی از بین رفته و امکان ایجاد ایمپلنت را ندارد. زمانی که فرد اقدام به پروتز ثابت می کند، نیاز به ایمپلنت های بیشتری خواهد داشت. چرا که دندان های پروتز شده نیازمند تکیه گاه و اتصالی عمیق تر هستند. به همین دلیل اوردنچر درمانی عام تر می باشد. چرا که در قسمت های جلویی فک، استخوان های بیشتری موجود هستند. در قسمت های انتهایی فک به دلیل وجود عصب های کمتر و کاهش استخوان ها، امکان ایمپلنت کاهش می یابد. اما اوردنچر بیشتر بر پایه دندان های جلویی می باشد. به همین علت، امکان اوردنچر در اکثر افراد بیشتر از امکان پروتز ثابت وجود دارد.

قیمت اوردنچر متکی بر ایمپلنت چقدر است؟

هزینه این نوع درمان به دلیل وجود ایمپلنت های کمتر، کاهش می یابد. همان طور که پیش تر گفته شد، اوردنچر با ایمپلنت دندان های جلویی فک، قابل اجرا می باشد. اما پروتز های دیگر دندانی، با تکیه بر استخوان های انتهایی فک درمان را سخت تر می کنند. به همین دلیل انجام آن آسان تر بوده و هزینه های کمتری را در بر میگیرد.

همچنین تعداد دندان های لازم برای انجام اوردنچر، دو الی چهار عدد می باشد. یعنی پایه ایمپلنت دو یا چهار عددی دندان، برای این درمان کافی است. بنابراین هزینه های مربوط به آن کاهش خواهد یافت. اما به طور کلی هزینه های مربوط به اوردنچر با توجه به وضعیت دهان و دندان فرد قابل تشخیص است. برخی افراد به دلایل متفاوتی ناچار به درمان دیگر دندان‌ها می باشند. برای مثال وجود دندان های پوسیده در دهان، موجب انتقال عفونت و پوسیدگی خواهد شد. بنابراین هزینه های این نوع درمان‌های جانبی نیز گاها به هزینه های کلی اوردنچر می افزاید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]