علل پس زدن ایمپلنت دندان

ایمپلنت یکی از موفق ترین شیوه های درمانی دندانپزشکی می باشد. آماری نزدیک به 96 درصد، نشان از موفقیت فوق العاده این درمان می باشد. برای اینکه این آمار بالاتر برود باید دلایل عدم موفقیت 4 درصد بیماران را یافت. طبق تحقیقات انجام گرفته درباره علل این مشکل یک سری مسائلی را بیان گردیده است که در این مطلب علل پس زدن ایمپلنت را برایتان شرح میدهیم.

پس زدن ایمپلنت دلایل مختلفی دارد

در بیشتر منابع پس زدن ایمپلنت را به دو گروه دسته بندی می نمایند. نوع اولیه و نوع ثانویه

پس زدن نوع اولیه

در این نوع پس زدن ایمپلنت در 3تا 4 ماه اول ، زمانی که ایمپلنت دندان تازه کاشته شده است. در این زمان ممکن است در جوش خوردن استخوان فک و ایمپلنت مشکلی ایجاد گردد. مهمترین علل پس زدن ایمپلنت از نوع اول شامل موارد ذیل می باشد.

بیماری های خاص و خود ایمنی

در افرادی که بیماری هایی چون دیابت ، بیماریهای خود ایمنی همچون ام اس و آرتروز دارند احتمال پس زدن ایمپلنت بسیار بیشتر است.

داروهای بایو فوسفونیت

این داروها رشد استخوان را به تاخیر می اندازند و  در جوش خوردن استخوان فک و ایمپلنت مشکل ایجاد می کند.

گردش خون ضعیف

این علت ممکن است ممکن است به دلیل سیگار کشیدن و یا دارو باشد.

فشار بیش از حد

اگر فشار جویدن خوراکیها فقط برروی ایمپلنت باشد، ایمپلنت جوش نمی خورد. از دیگر مواردی که فشار زیادی بر ایمپلنت وارد می گردد، دندان قروچه می باشد. دندان قروچه هم این مشکل را پدید می آورد.

آلرژی

ممکن است فرد به فلز حساسیت داشته باشد. ایمپلنت از فلز تیتانیوم ومقداری نیکل ساخته می شود. این دو مود موجب حساسیت در برخی افراد می گردند.

پس زدن نوع ثانویه

این نوع پس زدن پس از 3 تا 4 ماه ابتدایی کات ایمپلنت اتفاق می افتد. این نوع پس زدن ایمپلنت مانند مشکلات دندانهای واقعی فرد می باشد. از علل پس زدن ایمپلنت نوع ثانویه می توان به مواردزیر اشاره نمود.

جایگزینی اشتباه ایمپلنت

این کار موجب شل شدن و یا شکستن ایمپلنت بعد از مدتی می گردد.

کیفیت استخوان فک

اگر استخوان فک بحدی قوی نباشد که اطراف پایه ایمپلنت را محاصره کند، پس از مدتی ایمپلنت شل می گردد.

التهاب وعفونت

عفونت و التهاب از عواملی هستند که موجب تضعیف لثه می گردند. در این موقع اگر به ایمپلنت فشار ضاعفی وارد گردد ممکن است شل شده و به مرور زمان پس زده شود.

درمان پس زدن ایمپلنت

برای درمان پس زدن ایمپلنت در ابتدا باید علل پس زدن ایمپلنت را پیدا کنیم. سپس با توجه به نوع علل ،اقدامات لازم را انجام دهیم. بعنوان مثال اگر علت مربوط به عفونت باشد. در ابتدا عفونت دندان و لثه را رفع می کنیم و سپس به ترمیم پایه ایمپلنت می پردازیم. دربرخی موارد برای رفع مشکل نیاز به پیوند استخوان می باشد. در برخی موارد باید سریعا ایمپلنت حذف گردد.