جراحی مجدد بینی

جراحی مجدد بینی

Nasal reoperation

زمانی که با دیگران صحبت می کنید چون بینی در مرکز صورت قرار دارد کاملا جلب توجه می کند بنابراین کوچک ترین عیب در بینی می تواند تاثیر زیادی در زیبایی چهره داشته باشد. امروزه جراحی بینی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. به خاطر اینکه در بینی بافت های مختلفی چون ماهیچه، استخوان، غضروف، پوست و… وجود دارد، عمل آن بسیار مشکل است. علاوه بر این بینی در صورت غیر از زیبایی وظایف مهم دیگری چون تنفس را بر عهده دارد. باید همه ی این موارد مورد توجه قرار بگیرد. برای آشنایی با جراحی مجدد بینی با ما در سایت دکتر هوشنگی همراه باشید.

زمانی که کسی برای اولین بار اقدام به جراحی بینی می کند ممکن است بعد از جراحی اول اشکالاتی در تنفس و یا حس بویایی او به وجود بیاید. در این صورت بیمار دچار مشکل می‌شود و از نتیجه ی عمل راضی نیست. در این مواقع باید جراحی مجدد انجام شود که به آن رینوپلاستی نیز می گویند. جراحی مجدد بینی مانند همان جراحی اول است. در این روش تنها مشکلات و عیوبی که در جراحی اول برای بینی بیمار به وجود آمده است بر طرف می شود. همچنین مواردی مانند شکل غضروف، توازن بینی با صورت بیمار، بهبود عملکرد بینی،در جراحی دوم نیز در نظر گرفته می‌شود.

جراحی دوم اکثرا از جراحی اولیه خیلی دشوارتر است که نیازمند تجربه و تخصص زیادی در این زمینه است.

جراحی مجدد بینیچه کسانی کاندید مناسب برای جراحی مجدد هستند؟

چنانچه کسی بعد از جراحی اولیه در بینی خود یکی از مشکلات زیر را داشته باشد باید مجددا جراحی بینی انجام دهد:

  • افرادی که از ظاهر بینی خود راضی نیستند.
  • زمانی که بینی بیمار بعد از دوران بهبودی جراحی دچار آسیب بشود.
  •  زمانی که فردی بعد از عمل جراحی اولیه دچار مشکلات تنفسی یا انسداد بینی بشود.

چه مدت زمان بعد از جراحی اول می توان مجددا جراحی انجام داد؟

بیشتر تورم های بینی و صورت خیلی زود از بین می روند. اما برای اطمینان خاطر و اینکه تمامی ورم صورت و بینی از بین برود و بینی شکل کامل خود را به دست بیاورد حداقل باید یک سال صبر کرد سپس  بعد از گذشت یک سال می توان جراحی مجدد انجام داد.

عمل مجدد بینی چگونه انجام می گیرد؟

در جراحی اولیه مقداری از غضروف بینی بیمار توسط متخصص برداشته می شود و به خاطر اینکه غضروف کمی باقی مانده است در جراحی دوم باید متخصص مقداری غضروف از اعضای دیگر بدن بیمار بردارد تا آن را جایگزین غضروف قبلی کند. یکی از قسمت هایی از بدن بیمار که متخصص از آن غضروف بر می دارد، گوش است. در این زمان برشی که به گوش داده شده است به خوبی پوشانده می شود تا ناهماهنگی بین گوش ها به وجود نیاید. متخصصان به غیر از گوش می توانند مقداری غضروف از استخوان دنده ی بیمار نیز بردارند. انتخاب بین غضروف گوش و استخوان دنده به عواملی چون نظر و رضایت بیمار، نظر متخص ، میزان آسیب دیدگی بینی بستگی دارد. البته باید توجه داشته باشید که متخصص می تواند مقداری غضروف به صورت ترکیبی از هر دو بردارد.

جراحی مجدد بینیسایر نکاتی که برای عمل مجدد بینی باید بدانید!

برش بینی در جراحی مجدد بینی ممکن است داخل بینی(بسته) یا زیر بینی و بین سوراخ های بینی (باز) باشد. جراحی بسته عوارض کمتری دارد چون تنها قسمت هایی از بینی که نیاز به اصلاح کردن دارند تغییر می کنند. همچنین اگر از جراحی اول زخمی روی بینی شما باقی مانده باشد جراحی بسته روش بهتری است. اما با وجود مزیت های روش بسته به روش باز بیشتر جراحان بینی، روش باز را برای جراحی انتخاب می کنند چون راحت تر می توانند پیچیدگی های جراحی بینی را بفهمند.

برای جراحی دوم زمان بیشتری نسبت به جراحی اول لازم است. چرا که باید قسمتی از بینی که قبلا برش داده شده‌است مجددا توسط جراح بر‌یده شود. این امر  باعث می‌شود پیچیدگی عمل عمل بینی نیز بیشتر شود.

خطر دیگری که در جراحی دوم بیشتر از جراحی اول خود را نشان می دهد به وجود رگ هایی مانند عنکبوت است که به آن Telangectasis  نیز می گویند. این مشکل در جراحی اول ممکن است پیش بیاید اما احتمال بروز آن در جراحی دوم خیلی بیشتر است.

چه زمان برای بهبودی بعد از جراحی دوم نیاز است؟

به این سوال نمی توان پاسخ قطعی داد چرا که زمان بهبودی بعد از عمل جراحی در افراد مختلف، متفاوت است و بستگی بسیار زیادی به سیستم ایمنی و سیستم بدن هر فرد دارد که چگونه نسبت به عمل جراحی پاسخ بدهد. مواردی هستند که با رعایت کردن آنها می توانید دوره ی بهبودی خود را کاهش دهید.

  • استعمال سیگار در دوره ی بهبودی ممنوع است.
  • سعی کنید در این دوره طبق نظر جراح یک رژیم غذایی کاملا سالم داشته باشید و آب زیادی بنوشید. به طور کلی می توان گفت در افرادی که پوست نازکی دارند دوره ی بهبودی حدودا یک سال طول می کشد اما طول این دوره برای افرادی که پوست ضخیم دارند خیلی بیشتر است.

عکس برداری در عمل بینی

عکس برداری در جراحی اول و دوم انجام می گیرد. به این صورت که عکس برداری هم قبل از عمل و هم بعد از عمل انجام می شود. همینطور نوع عکس برداری در این دو نوع جراحی ها با هم هیچ تفاوتی ندارد.

مزیت های عمل مجدد بینی

زمانی که فردی برای عمل بینی اقدام می کند انتظار زیادی دارد تا پایان کار، بینی زیبایی در صورت خود داشته باشد و هم اگر مشکل در تنفس دارد برطرف شود ،اما اگر نتایج ناموفق از عمل بینی به دست آورد بسیار نا امید و اندوهگین می شود. عمل مجدد بینی این شانس را به افرادی که از جراحی اولیه خود راضی نیستند می دهد که بینی خود را به شکلی که دوست داشته اند تبدیل کنند. بینی زیبا در چهره علاوه بر اینکه زیبایی چهره را افزایش می دهد، افزایش اعتماد به نفس او را نیز به دنبال دارد.

نتیجه جراحی مجدد بینی

همانطور که در بالا گفته‌شد جراحی دوم ممکن ا‌ست خطراتی جدی را برای بیمار به وجود بیاورد. حذف غضروف مجدد از دیگر قسمت های بدن و برش مجدد بینی باعث می‌شود جراحی دوم خیلی سخت تر شود. همینطور کسب نتیجه ی دلخواه مشکل می شود. به همین دلیل این موارد نیازمند جراحی  با تجربه و ماهر است. پس سعی کنید برای عمل بینی تحقیق زیادی کرده و بهترین جراح را انتخاب کنید چرا که جراح با تجربه می تواند مشکلات را تا حد زیادی کنترل کند و شما نیز نتیجه ی دلخواه را به دست آورید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]