سینوس لیفت در ایمپلنت

سینوس حفره تنفسی موجود در استخوان های سر و صورت است. یکی از سینوس های مورد اهمیت در دندان پزشکی سینوس ماگزیلری می باشد. این سینوس مربوط به استخوان های فک بالای دندان است. این سینوس ها در قسمت بالایی دندان های آسیا قرار می گیرند. در برخی موارد نیز ریشه دندان موجود در این قسمت قرار دارد و در انجام ایمپلنت دندان  در استخوان ها جای گذاری می شوند. به این ترتیب شناخت و بررسی استخوان ها و سینوس یکی از مهم ترین اقدامات قبل از انجام این عمل می‌باشد.  با توجه به اهمیت بازسازی استخوان های فک پس از ایمپلنت، ارزیابی عملکرد سینوس ها نقش بسزایی در موفقیت آن دارد. یکی از اقدامات مورد توجه در این عمل، جراحی سینوس لیفت می باشد.  با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درباره این عمل جراحی کسب نمایید. 

سینوس لیفت در ایمپلنت

جراحی سینوس لیفت پیش از کاشت ایمپلنت

سینوس ها با وجود دندان های بزرگ و کوچک در محیطی امن قرار دارند. جایگاه طبیعی آن ها تا زمانی که این دندان ها سالم باشند، حفظ خواهد شد. اما زمانی که این دندان ها از بین بروند سینوس ها نیز رشد می کنند. و موجب از بین رفتن بافت استخوانی می شود.

همچنین از بین رفتن دندان و فضای خالی دندانی، موجب تحلیل استخوان می شود. به گونه ای که تراکم استخوان ها دچار اختلال خواهد شد. این عامل برای کاشت دندان مانع ایجاد می کند. چرا که برای کاشت های دندانی نیاز به استخوان کافی می باشد. پیچ های مخصوص ایمپلنت در استخوان ها قرار می گیرند. این عمل جایگزینی برای ریشه دندان می باشد. چنانچه استخوان کافی برای جای گذاری پیچ های دندان پزشکی نباشد، ایمپلنت با موفقیت انجام نمی شود.

عدم وجود استخوان فک، یعنی عدم رشد و بازسازی دوباره آن، امکان پذریش ایمپلنت را از بین می برد. بنا براین در این مواقع با بررسی استخوان های موجود از طریق عکس های رادیوگرافی ایمپلنت صورت می گیرد. اما این عمل مستلزم انجام جراحی سینوس لیفت می باشد. با بالا بردن سینوس ها استخوان کافی و فضای مورد نظر ایجاد می گردد. این جراحی مربوط به سینوس ها یکی از متداول ترین جراحی های پیش از ایمپلنت است. غالبا افرادی که مدت بسیاری از کشیدن دندان هایشان گذشته باشد، نیازمند  انجام آن هستند.

پس از بررسی ها و ارزیابی استخوان ها و تشخیص به جراحی سینوس لیفت، با تزریق بی حسی موضعی درمان آغاز می گردد. بی حسی موضعی مانع احساس درد توسط بیمار می شود. پس از آن که غشای سینوس به بالا کشیده شد، پودر استخوان در ناحیه مورد نظر قرار می گیرد. این عمل یک پیوند استخوان نیز می باشد.

بعد از انجام این مرحله نوبت به ممبرین می رسد. ممبرین یک غشای مصنوعی مصرفی پس از پیوند است. با قرار دادن آن در ناحیه پیوند، آن قسمت تحت پوشش قرار می گیرد. سپس بخیه لازم به آن بخش زده می شود. چنانچه میزان تحلیل استخوان ها بیش از حد بوده باشد، فرد باید تا زمان پیوند پذیری صبر کند. اگر تحلیل استخوان ها ناچیز بوده باشد ممکن است در همان جلسه ایمپلنت انجام شود. وجود این استخوان ها جهت انجام ایمپلنت حداقل به اندازه پنج میلی متر الزامی است.

سینوس لیفت در ایمپلنت
سینوس لیفت در ایمپلن دندان

سوالات متدوال سینوس لیفت در ایمپلنت

بسیاری از بیمارانی که قصد انجام ایمپلنت را دارند، در روند درمان با جراحی سینوس لیفت مواجه می‌شوند. بنابراین سوالات متدوالی در این حوزه برای آن‌ها پیش می‌آید. در ادامه به سوالات متدوال جراحی سینوس لیفت قبل از کاشت ایمپلنت خواهیم پرداخت. 

مراقبت‌های پس از سینوس لیفت

  • برای کاهش تورم های ناشی از سینوس لیفت کمپرس سرد بسیار تاثیر گذار است. استفاده از این راه از زمان انجام عمل تا دو روز پس از آن کارآمد است. پس از سینوس لیفت نواحی مختلفی از صورت دچار تورم می شوند. به همین دلیل برای کاهش این التهابات انجام این کار ضروری است.
  • در صورت خون ریزی بینی استفاده از قطره های مخصوص این کار با تجویز پزشک امکان پذیر است.
  • مصرف دخانیات و مشروبات الکلی به مدت دو هفته ممنوع می باشد.
  • برای مصرف نوشیدنی ها استفاده از نی فشار به سینوس ها را افزایش می دهد. به همین دلیل نی برای نوشیدنی ها مناسب نیست.
  • در صورت ایجاد عطسه و سرفه این عمل باید با دهان باز صورت گیرد. این عامل موجب عدم اعمال فشار به سینوس ها می شود.
  • جهت رعایت بهداشت دهان و دندان استفاده از دهان شویه کلر هگزیدین بهترین گزینه برای مراقبت پس از سینوس لیفت می باشد.

داروهای مورد نیاز پس از سینوس لیفت

اغلب دندان پزشک ها پس از انجام سینوس لیفت داروهای یکسانی تجویز می کنند. اما استفاده از داروهایی که در ادامه نام برده می شود، به صورت خودسرانه ممنوع می باشد. قرص های آموکسی سیلین، قطره فنیل افرین و سدیم کلراید غالبا داروهای تجویزی می باشند. استفاده و زمان مصرف آن ها بستگی به تشخیص دندان پزشک مربوطه دارد.

سینوس لیفت در ایمپلنت
سنینوس لیفت قبل از ایمپلنت

آیا سینوس لیفت عوارض جانبی دارد؟

به علت استفاده از بی حسی و داروی بی هوشی، احتمال درد در آن بخش وجود دارد. به همین دلیل دندان پزشک با تجویز داروهای ضد التهاب، درد را تسکین می دهد. خون ریزی های خفیفی در نواحی بینی امکان پذیر است. اما این خون ریزی ها پس از گذشت چند روز رفع می شود. در صورت ادامه این خون ریزی ها، به متخصص مربوطه مراجعه کنید.

انجام سینوس لیفت و ایمپلنت به طور هم زمان چگونه است؟

غالبا سینوس لیفت باید مدتی پیش از ایمپلنت انجام شود. این مدت زمان چندان دوره مشخصی نخواهد داشت. بسته به میزان استخوان های موجود و نوع انجام سینوس لیفت زمان بین این دو متغیر است. اما به طور معمول پس از سینوس لیفت بین 4 الی 6 ماه زمان لازماست. در این مدت استخوان ها بازسازی شده و پیوند استخوان موفقیت آمیز عمل می کند. در این حالت فضا و استخوان کافی برای کاشت دندان موجود می گردد. بنا براین فرد برای ایمپلنت واجد شرایط است. اما گاهی به علت تحلیل رفتگی کم تر، استخوان های بیشتری برای ایمپلنت موجود است. در این صورت پس از انجام جراحی، استخوان ها آماده پذیرش ایمپلنت هستند. این دو درمان گاهی در یک روز انجام می شوند. 

در نهایت می‌توان گفت انتخاب بهترین متخصص ایمپلنت در تهران در روند انجام این عمل جراحی بسیار تاثیر گذار است. با انتخاب یک متخصص معتبر می‌توانید اطمینان حاصل کنید که تمامی روند درمان به بهترین شکل ممکن انجام می‌شود. 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]