جراحی دنتوآلوئولار دندان

احتمالا تا بحال نام جراحی فک و صورت به گوشتان خورده است. احتمالا با شنیدن این حرف چیزی که تصور میکنید همان اتاق جراحی درون فیلم ها می باشد. در صورتی که این تصور در اکثر موارد اشتباه می باشد.  جراحی فک و صورت برای موارد متفاوتی استفاده می شود. پس با ما همراه باشید تا اطلاعات لازم درباره جراحی دنتوآلوئولار دندان را کسب نمایید.

جراحی دنتوآلوئولار چیست؟

طیف متغیری از مشکلات دندان ها، لثه، استخوان فک و سایر بافت های استخوانی یا نرم دهان می توانند نیاز به درمان توسط جراح فک و صورت داشته باشد. این شکل خاص از درمان به عنوان “جراحی دندان آلوئولار” شناخته می شود. آلوئولار استخوانی است که دندان ها را احاطه کرده و از آنها حمایت می کند

برای درمان هر بیماری درمانگر باید ابتدا آگاهی کاملی از سابقه ‌ی بیماری فرد داشته باشد و معاینات بالینی را به خوبی انجام دهد و با توجه به آن فرآیند درمان را انجام دهد.

جراح خود را از تمام داروهایی که در حال حاضر مصرف می کنید یا در گذشته مصرف کرده اید مطلع کنید. این شامل هر بیس فسفونات (برای درمان پوکی استخوان و سایر بیماری های استخوانی)، قرص های ضد بارداری و هر گونه داروی بدون نسخه مانند آسپرین یا داروهای سرفه می شود. اگر به آنتی بیوتیک ها یا سایر داروها حساسیت یا واکنش نشان داده اید به جراح خود اطلاع دهید.

این اطلاعات ممکن است بر درمان شما تأثیر بگذارد، از جمله معاینه اشعه ایکس، بیهوشی، تسکین درد، آنتی بیوتیک و سایر داروها.

جراحی دندان آلوئول تنها پس از بررسی دقیق و بحث با جراح انجام می شود. تصمیم همیشه با شماست و اگر در مورد مسئله ای در مورد درمان خود مطمئن نیستید، نباید در گفتگو با جراح خود تردید کنید ورضایت آگاهانه ی بیمار از اصول و استاندارد های این عمل جراحی الزامی است.

 

جراحی دنتوآلوئولار دندان

برای روز جراحی لباس راحتی انتخاب کنید. و از خانواده و دوستان خود بخواهید برای مراقبت از شما در این روز همراه شما باشند.

انواع جراحی های دندان آلوئولار

جراح باید ابتدا آزمایش اشعه ایکس از دندان ها و فک های شما را مورد بررسی قرار دهد تا تشخیص و درمان درستی از بیماری شما داشته باشد. متخصص به شما توصیه می کند که آیا این روش باید تحت بیهوشی عمومی، آرام بخش یا بی حسی موضعی انجام شود.

در قسمت زیر به برخی از این انواع جراحی دنتوآلوئولار می‌پردازیم.

  • کشیدن دندان (مانند کشیدن دندان عقل) و کشیدن دندان های پیچیده (مانند دندان های نهفته) یا ریشه باقی مانده

اگرچه کشیدن دندان ها به عنوان جراحی ماینوراست ولی همچنان جراحی گفته می‌شود.

در موارد زیادی کشیدن دندان مرده که اغلب به دلیل ضعیف شدن از پرکردگی های بزرگی که ممکن است درمان کانال ریشه داشته باشد، در افراد میانسال یا مسن معمول است.

کشیدن دندان های نهفته یا نامناسب که به عنوان دندان آسیاب سوم نیز شناخته می شود، به ویژه در افراد جوانی که ممکن است تحت درمان ارتودنسی باشند، انجام می‌شود وگاهی اوقات نیاز به برداشتن ریشه دندان باقی مانده است

  • برداشتن ضایعات غیر سرطانی، تومور یا کیست

گاهی اوقات، برداشتن کیست‌های پر از مایع در استخوان فک و همچنین برداشتن تومورها انجام می‌شود که عموماً غیرسرطانی هستند اما گاهی اوقات می‌توانند بدخیم باشند.

انواع جراحی های دندان آلوئول

 

  • بازسازی یا تقویت استخوان آلوئول برای پشتیبانی از قرار دادن ایمپلنت دندانی

برداشتن برآمدگی های استخوانی از استخوان آلوئول برای پشتیبانی از قرار دادن ایمپلنت دندانی  لازم است

  • آماده سازی لثه و استخوان برای کاشت ایمپلنت، تاج یا دندان مصنوعی

در برخی موارد، برداشتن بافت اضافی لثه یا بافت اسکار روی برجستگی دندان آلوئول یا اطراف آن لازم است

  • قرار گرفتن در معرض دندان برای ارتودنسی

جراحی دندان آلوئولار اغلب برای کمک به موقعیت طبیعی دندانی که رویش نیافته است مفید است. همچنین کشیدن دندان رویش یافته و طبیعی که باعث شلوغی دندان های دیگر می شود یا در موارد غیر معمول یک یا چند دندان دائمی اضافی که به عنوان دندان اضافی شناخته می شود. گاهی اوقات، برداشتن فرنوم غیرطبیعی لبی (چین بافتی که وسط لب بالایی را به لثه ها متصل می کند) ضروری است

  • کمک به درمان ریشه

گاهی اوقات، برداشتن نوک ریشه در طول درمان کانال ریشه (معروف به آپیککتومی) برای درمان یا پیشگیری از آبسه دندان آلوئولار انجام می شود.

  • آسیب شناسی دهان

گاهی اوقات برای تعیین تشخیص ضایعه، بیوپسی و برداشتن بافت غیرطبیعی که معمولاً غیر سرطانی است مورد نیاز است

اگرچه کشیدن یک یا چند دندان رایج ترین جراحی دندان آلوئول است، اما هر جراحی که شرایط ذکر شده در بالا را مدیریت یا درمان کند به عنوان روش دندان آلوئولار شناخته می شود. جراحی دندان آلوئولار ممکن است برای از بین بردن عفونت حاد یا مزمن، محدود کردن یا از بین بردن درد، بازگرداندن فرم آناتومیک یا توانایی جویدن، کمک به سایر روش‌های ترمیمی یا حذف آسیب‌شناسی موجود انجام شود.

عوارض جراحی دندان آلوئولار

مانند همه جراحی‌ها، جراحی دندان آلوئولار با وجود بالاترین استانداردهای مراقبت و عمل، خطراتی دارد. اگر در مورد عوارض احتمالی جراحی خود نگرانی دارید، از جراح خود بپرسید.

جراح شما در مورد هر گونه عوارض نادر یا عوارض جانبی احتمالی با شما صحبت خواهد کرد. اطلاعاتی در مورد جراحی و هرگونه عوارض احتمالی (هر چند نادر) که ممکن است رخ دهد به شما داده خواهد شد.

اگرچه نادر است، اما عوارض احتمالی زیر برای اطلاع شما و نه هشدار دادن در نظر گرفته شده است. ممکن است موارد دیگری نیز وجود داشته باشند که در لیست زیر نباشد.

  • بی حسی یا تغییر حس

ناحیه ای که جراحی در آن انجام می شود ممکن است نزدیک به عصب اصلی باشد. جراح شما تمام مراقبت ها و اقدامات احتیاطی لازم را برای جلوگیری از آسیب به هر یک از اعصاب انجام می دهد. اگر این اتفاق بیفتد، می تواند باعث بی حسی، گزگز و از دست دادن احساس در دندان ها، لثه ها، گونه ها، لب ها، چانه، زبان و اطراف فک بالا و فک پایین شود. عصب به طور کلی بهبود می یابد. با بهبودی، بی حسی و احساس سوزن سوزن شدن کاهش می یابد.

این عارضه ممکن است چند هفته طول بکشد. در برخی افراد، بهبودی کامل عصب ممکن است 6 تا 18 ماه طول بکشد. در موارد نادر، عصب ممکن است به طور کامل بهبود نیابد و بی حسی یا تغییر حس ممکن است دائمی باشد.

شما می‌توانید با تماس و مشاوره دکتر هوشنگی از عوارض احتمالی این جراحی اطلاعات لازم را کسب نمایید.

  • آسیب عصبی

در موارد نادر، عصب آسیب دیده ممکن است به طور ناکافی بهبود یابد و درد ممکن است ادامه یابد. حتی اگر جراحی موفقیت آمیز باشد و تمام مراقبت ها و اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از آسیب به اعصاب اصلی انجام شده باشد. مشخص نیست که چرا برخی از اعصاب به این شکل واکنش نشان می دهند و گاهی اوقات درمان درد در این موارد نادر ممکن است دشوار باشد.

  • حفره خشک

پس از برداشتن دندان یا ریشه باقی مانده، لخته خون روی استخوان فک ایجاد می شود. این لخته برای التیام و تسکین درد مهم است. اگر لخته مختل شود، استخوان در معرض دید قرار می گیرد  که به عنوان “حفره خشک” شناخته می شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، درد ضربان دار ممکن است چند روز طول بکشد. اگر چنین دردهایی را تجربه کردید، با جراح خود تماس بگیرید.

برای کمک به جلوگیری از خشکی حفره، در روز اول بعد از جراحی، دهان خود را آبکشی یا تف نکنید. زیرا می تواند لخته خون را شل کند و ممکن است باعث کندی بهبودی شود.

بعد از روز اول، به آرامی با آب نمک گرم (نصف قاشق چایخوری در فنجان) بشویید. برای 2-3 روز بعد، هر چهار ساعت یا بیشتر به آرامی شستشو دهید. این باعث بهبودی، کاهش تورم و درد و به حداقل رساندن خطر عفونت می شود. در روز اول بعد از جراحی، دندان های خود را در اطراف ناحیه جراحی مسواک نزنید. بعد از روز اول به آرامی مسواک بزنید. سیگار نکشید و از تنباکو استفاده نکنید.

  • عفونت

اگر عفونت در لثه یا استخوان رخ دهد، معمولاً با آنتی بیوتیک درمان می شود. اگر تا به حال واکنش آلرژیک به هر آنتی بیوتیک یا داروی دیگری را تجربه کرده اید به جراح خود اطلاع دهید. استئومیلیت یک عفونت استخوانی است که توسط باکتری ها یا میکروب های دیگر ایجاد می شود و می تواند پس از جراحی دندان آلوئولار ایجاد شود.

  • اندوکاردیت

برخی از درمان های دندانپزشکی با خطر اندوکاردیت (عفونت در قلب) مرتبط هستند. افراد مبتلا به بیماری روماتیسمی قلب، نقص مادرزادی قلب، دریچه های مصنوعی قلب یا سایر مشکلات خاص قلبی بیشتر در معرض این نوع عفونت هستند. جراح شما این خطر را در درمان بیمارانی که ممکن است در معرض خطر باشند در نظر می گیرد.

  • مشکل در باز کردن دهان

ممکن است هنگام باز کردن دهان خود احساس درد یا ناراحتی کنید. این نسبتاً پس از جراحی دهان شایع است و معمولاً در عرض چند روز برطرف می شود.

  • تب

دمای بدن شما ممکن است بعد از جراحی کمی بالاتر باشد. این در عرض 12-24 ساعت به حالت عادی باز می گردد. تبی که مدت طولانی تری ادامه یابد ممکن است نشانه عفونت یا مشکلات دیگری باشد که باید با جراح خود تماس بگیرید.

  • خونریزی بیش از حد

اگرچه نادر است، اما ممکن است خونریزی رخ دهد. که ممکن است در اثر فعالیت زیاد یا استفراغ ایجاد شود. اگر خونریزی شدید متوقف نشد، با جراح خود تماس بگیرید.

  • زخم های لب

فشار یا کشیدگی لب توسط ابزار جراحی ممکن است باعث کبودی یا زخم های کوچک شود. این مشکل معمولاً هیچ مشکلی ایجاد نمی کند و معمولاً به خوبی بهبود می یابد.

  • آسیب به دندان یا پرکردگی نزدیک

اگرچه نادر است، اما زمانی که دندان یا ریشه باقی مانده برداشته می شود، ممکن است دندان یا پرکردگی مجاور کنده یا لق شود.

  • استفراغ

گاهی اوقات، برخی از افراد ممکن است در زمان بهبودی پس از بیهوشی استفراغ کنند که این امر کاملا طبیعی و جای نگرانی ندارد.

  • مشکلات سینوسی

ریشه دندان های بالا به سینوس ها نزدیک است. در برخی موارد، ممکن است با برداشتن دندان یا ریشه باقیمانده، سینوس باز شود. دهان معمولاً بدون عفونت به سرعت بهبود می یابد. با این حال، اگر عفونت ایجاد شود یا مشکلات دیگری شروع شود، ممکن است درمان بیشتری لازم باشد.

عوارض جراحی دندان آلوئولار

 

  • فک ضعیف

برداشتن دندان نهفته می تواند باعث ضعیف شدن موقت استخوان فک شود. این نادر است و معمولا فقط در افراد مسن رخ می دهد.

  • مفصل گیجگاهی فکی (TMJ)

گاهی اوقات در طی مراحل دشوار، در رفتگی TMJ ممکن است در افرادی که مستعد این مشکل هستند رخ دهد. این می تواند منجر به درد شدید یا در برخی موارد ناتوانی شود. اگر سابقه دررفتگی TMJ یا اختلال گیجگاهی فکی دارید، جراح خود را مطلع کنید.

در این مقاله سعی براین داشتیم تا شما را با جراحی دنتوآلوئولار و انواع این جراحی و عوارض آن آشنا سازیم. اگر سوال دیگری در رابطه با جراحی فک و صورت از ما دارید در قسمت کامنت ها برایمان ارسال کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]