عمل انحراف فک چیست؟

انحراف فک یکی از مشکلاتی است که افراد غالبا به صورت ژنتیکی و یا مادرزادی دچار آن می شوند. در برخی از موارد هم به علت سانحه و یا تصادف فک دچار انحراف می شود. اما موضوع قابل بررسی، ضرورت درمان آن می باشد. این عارضه باید درمان شود. چرا که عدم درمان آن عوارضی دو چندان به همراه خواهد داشت. اما درمان آن چگونه است؟ آیا تمامی افراد نیاز به جراحی فک و صورت دارند؟ در ادامه به تمامی سوالات پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.

درمان انحراف فک پایین بدون جراحی

فک پایین به علل متفاوتی دچار انحراف می شود. اگر این انحراف به دلیل سانحه باشد در همان بررسی های اولیه ی پزشکی مورد درمان ناهنجاری فک قرار می گیرد. اما اگر انحراف فک به علت ژنتیک فرد باشد، باید با معاینه های بیشتری درمان شود. یکی از مراحل این امر، یافتن عوارضی است که بر فرد تاثیر می گذارد. برای مثال برخی از افراد دارای انحرافی سطحی در فک پایین هستند. در این موارد احتمال بروز آسیب های جدی هم به نسبت کمتر است. اما در برخی انحراف به حدی است که حتی بر قدرت تنفس فرد نیز تاثیر گذار خواهد بود. این مورد باید با بررسی ها و انجام آزمایش های گوناگون توسط متخصصین مجرب درمان شود.

برای درمان این عارضه مهم ترین اقدام یافتن پزشک و متخصص حاذق است. چرا که فک، به دلیل پیوستگی با صورت و دندان ها نیازمند آزمایش های بسیاری است. برای برخی افراد، لازم است که جراحی فک با عمل های سنگینی انجام شود. بنا براین، پزشک مجرب با توجه به تجارب خود می تواند به راحتی این جراحی را انجام دهد.

راه های درمان انحراف فک

انحراف فک به کمک جراحی و اعمالی بر روی دندان ها به راحتی امکان پذیر است. اما نکته مهم در این جراحی دندان ها هستند. غالبا جراحی فک با ارتودنسی دندان ها همراه است. چرا که پس از جراحی، فک جا به جا شده و دندان ها بر روی هم قرار نمی گیرند. این امر علاوه بر تاثیرات منفی در چهره فرد، در تغذیه او نیز اثر می گذارد. دندان ها به گونه ای طراحی شده اند که بر روی هم قرار گرفته و غذا را بجوند. چنانچه این امر تحت شعاع قرار گیرد، دردناک خواهد بود. همچنین عمل جویدن نیز به خوبی انجام نمی شود.

برای درمان انحراف فک ابتدا پزرشک متخصص به وسیله عکس های آزمایش، نقاط مهم استخوان ها را می یابد. سپس با بررسی های لازم استخوان هایی که در فک قابلیت جا به جایی دارند را شناسایی می کند. پس از آن، با نرم افزار های پزشکی و جایگزینی های لازم نتیجه را بررسی می کند. پس از آن با در میان گذاشتن نکاتی که برای بیمار قابل درک باشد عمل را انجام می دهد. استخوان های مورد نظر در جایگاه درست خود قرار می گیرند. صورت فرد به یک تناسب رسیده و دندان ها بر روی هم می آیند. اما در این جا به علت جا به جایی استخوان های فک دندان ها دچار بهم ریختگی می شوند. به همین دلیل ارتودنسی یک درمان تکمیلی برای این جراحی است. به کمک ارتودنسی دندان ها که در لثه ها با جا به جایی همراه بودند، در جایگاه مناسب مستقر می شوند.

مراقبت های پیش از جراحی انحراف فک

مهم ترین مراقبت پیش از جراحی فک، معاینه دندان ها می باشد. دندان های پوسیده امکان عفونت در دهان را افزایش می دهند. به همین دلیل پیش از جراحی باید دندان های پوسیده درمان شوند. در این حالت با بهبود دندان ها، جراحی موفقیت آمیز تر خواهد بود.

مراقبت های پس از جراحی انحراف فک

این عمل نسبتا سنگین می باشد. به همین دلیل مراقبت های مهمی را نیز در بر دارد. پس از درمان انحراف فک، فرد باید از مواد مغذی و پروتئینی تغذیه کند. چرا که استخوان ها در جراحی دچار تحلیل می شوند. در این حالت تنها پروتئین و مواد مغذی که استخوان ها را ترمیم کنند، یک راه مراقبتی هستند. غالبا در چند هفته اول پس از جراحی باید مواد غذایی به صورت مایع میل شوند. چرا که فک قابلیت جا به جایی چندانی ندارد. اگر هم بتوان فک را بیش از حد تکان داد، ممکن است نتیجه درمان را تضعیف کند. به همین دلیل تا مدتی بنا به توصیه های پزشک متخصص، خوردن غذاهای جویدنی جایز نیست.

رعایت بهداشت دهان و دندان پس از جراحی یک امر ضروری است. همان طور که می دانید وجود زخم ها در نواحی مرطوب، احتمال عفونت را افزایش می دهند. به همین علت باید با رعایت این نکات از عفونت های دندانی و دهانی جلوگیری کرد.

استعمال دخانیات و مصرف مشروبات الکلی پس از جراحی فک، قادر به از بین بردن نتایج درمانی می شود. این دو امر به راحتی می تواند تمامی مراحل جراحی را تحت تاثیر قرار دهد. دخانیات موجب ایجاد عفونت در دهان و دندان ها می شود. همچنین بهبود زخم های ایجاد شده را به تاخیر می اندازد. این امر باید با توصیه های پزشک مورد نظر تا مدت زمان تعیین شده مورد توجه قرار گیرد.

انحراف فک

هزینه جراحی انحراف فک

هزینه عمل انحراف فک چندان پایین نیست. چرا که این عمل جراحی بسیار تخصصی بوده و تنها توسط پزشکی حاذق امکان پذیر است. هزینه های این عمل جراحی در برخی موارد تحت پوشش بیمه قرار می گیرد. افرادی که در سانحه دچار این عارضه شده‌اند، با بیمه به راحتی می‌توانند بخش چشمگیری از هزینه های خود را کاهش دهند. در برخی موارد هم افرادی که تنها برای درمان انحراف فک مادرزادی اقدام می کنند، تحت پوشش بیمه قرار می گیرند.

اینگونه جراحی ها در بیمارستان های دولتی و خصوصی انجام می شوند. اما نکته بسیار مهم برای درمان انحراف فک، انجام آن در کلینیک های زیبایی است. غالبا پزشک های زیبایی تناسبات چهره را در هنگام عمل جراحی مد نظر قرار می دهند. یعنی چه عمل جراحی به علت سانحه باشد، چه به علت مادرزادی، تناسب چهره در اولویت است. در واقع این عمل در کلینیک زیبایی با در نظر گرفتن سلامت فرد و زیبایی چهره او صورت می گیرد. به همین دلیل انجام این جراحی در کلینیک های زیبایی بیش از مراکز درمانی دیگر است. کلینیک دکترهوشنگی به عنوان یکی از برترین مراکز در این حوزه همواره بهترین جراحی ها را با بیشترین میزان رضایت ارائه نموده است.

[کل: 3 میانگین: 3.3]