ناهنجاری فک

ناهنجاری های فک همان طور که از عنوان آن میتوان حدس زد، به عدم هماهنگی فک در دو طرف صورت می گویند. هم چنین فک بالا و پایین به دلیل عدم هم ترازی دندان ها روی هم قرار نمی گیرند. این عارضه موجب تاثیرات منفی در چهره فرد می شود. همچنین در قدرت تکلم و جویدن فرد نیز اختلال ایجاد می کند. به همین دلیل درمان آن امری ضروری است و ممکن است به جراحی فک و صورت ختم شود. در این مقاله به درمان ناهنجاری های فک در تهران می پردازیم با ما در  همراه باشید.

ناهنجاری فک چیست؟

عدم قرار گیری فک بالا و پایین و دندان ها روی یکدیگر و همچنین عدم تقارن در طرفین صورت ناهنجاری فک نامیده می شود. زمانی که دندان ها جلو عقب و یا دچار انحراف باشند این عارضه شدید تر خواهد شد. این عوامل موجب مشکلات متعددی می شوند. یکی از مشکلات دندانی در این عارضه پوسیدگی های مداوم می باشد. استخوان های صورت به گونه ای هستند که باید روی هم قرار بگیرند. در این صورت تناسب چهره فرد نیز استاندارد می باشد. استخوان های فک در بالای صورت تحرکی نداشته و استخوان های فک در پایین متحرک هستند. چنانچه این هم ترازی دچار اختلال شود، عمل جویدن و تکلم را تحلیل خواهد داد. زمانی که استخوان های مفصل گیجگاهی دچار اختلال شوند، ناهنجاری های فک افزایش می یابد.

درمان ناهنجاری های فک در تهران

دلایل بروز ناهنجاری های فک

  • ژنتیک در برخی موارد تاثیر بسزایی در بروز این عارضه دارد. بسیاری از افراد این مشکل را به صورت مادرزادی دارند. این عامل به صورت موروثی نیز انتقال می یابد.
  • دیاستم یا فواصل بین دندانی موجب این امر خواهد شد. به دلیل تمایل دندان ها به فضای خالی، فک پس از مدتی حالت نرمال خود را از دست می دهد. چرا که ریشه دندان ها از لثه ها عبور کرده و در استخوان های فک قرار می گیرد. به همین علت با جا به جایی دندان ها، استخوان های فک نیز از حالت طبیعی خود خارج می شوند.
  • جا به جا شدن فک در سوانح و یا برخورد های متداول نیز امکان پذیر است. گاهی در کودکی به علت سوانح ناچیز این اتفاق رخ می دهد. جراحی شکستگی صورت یکی از نتایج این اتفاق می‌تواند باشد.
  • اوربایت و آندربایت نیز یکی از مهم ترین دلایل بروز این عارضه هستند. به دلیل عدم قرار گیری دندان های جلویی در جایگاه مناسب، به راحتی استخوان های فک جا به جا می شوند.
  • عدم پوشش مناسب دندان ها موجب بروز ناهنجاری در فک می شود. دندان ها به صورت طبیعی باید در کنار یکدیگر با فاصله استاندارد قرار بگیرند. اگر چنین موضوعی رخ ندهد، ناهنجاری های فک بسیار بدیهی است.

ناهنجاری فکنشانه های ناهنجاری های فک

بروز مشکلاتی در تکلم نشان می دهد فرد از یک عارضه ای همانند ناهنجاری در فک رنج می برد. چرا که با بروز این مشکل، زبان قابلیت تلفظ و چرخش مناسب در دهان را نخواهد داشت. به همین علت فرد در هنگام صحبت کردن دچار مشکل خواهد شد.

یکی دیگر از نشانه های ناهنجاری های فک، جویدن دشوار مواد خوراکی است. بسیاری از افراد در این زمان دچار گاز گرفتن زبان و دیگر اجزای صورت خود می شوند. تاثیرات منفی در چهره یکی دیگر از نشانه های این امر است. چهره افراد در حالت نرمال دچار تقارن و هم ترازی می باشد. چنانچه این امر آن طور که باید به نظر نرسد فرد دچار ناهنجاری های فک شده است.

بروز مشکلات تنفسی نیز یکی دیگر از مشکلات شایع در هنگام بروز این عارضه می باشد. فرد پس از مدتی در هنگام خوابیدن و یا بیداری دچار مشکلات تنفسی می شود.

درمان ناهنجاری های فک در تهران

مراحل درمان ناهنجاری های فک در تهران

پس از مراجعه و معاینات لازم و تشخیص به درمان مراحل درمانی آغاز می گردد. مانند تمامی درمان های دیگر پیش از هر چیز فرد باید توسط عکس برداری از نواحی فک اقدام کند. این امر موجب مشاهده معایب استخوان های فک و اعمال درمان در همان نواحی می شود. متخصص درمانی با مشاهده عکس های موجود به درستی تشخیص خواهد داد که استخوان های فک در چه جهتی نیاز به تغییر دارند. این عارضه در کودکان بسیار درمان ساده تری خواهد داشت. چرا که در کودکی هنوز استخوان ها کاملا شکل نگرفته اند. به همین دلیل با یک درمان ساده تر قابل جا به جایی و تغییر جهت می باشند. گاهی نیز بهترین درمان برا ی ناهنجاری های فک ارتودنسی می باشد. ارتودنسی پس از گذشت زمان معین با تغییر جهت دندان ها موجب تغییر استخوان های فک نیز می شود.

پس از گذشت سنین بلوغ، استخوان های فک به تکامل خود در رشد رسیده اند. به همین علت ایجاد تغییر در آن ها چندان ساده نخواهد بود. در بزرگسالی نیز ارتودنسی میتواند راه درمانی باشد. اما این در صورتی است که بررسی ناهنجاری های فک به دندان ها رسیده باشد. یعنی تشخیص این عارضه به دلیل مشکلات دندانی باشد. در این صورت فرد می تواند با اعمال ارتودنسی نیز درمان شود. اما ارتودنسی برای بزرگسالان چندان خوشایند نیست. چرا که بازه درمانی ارتودنسی بسیار طولانی می باشد. به همین رو افراد کمی این راه درمانی را انتخاب می کنند.

ناهنجاری فک در تهران

هزینه های درمانی ناهنجاری فک در تهران

این گونه درمان ها غالبا تحت پوشش بیمه قرار می گیرند. چرا که درمان ناهنجاری های فک، علاوه بر تاثیرات مثبت در چهره فرد برای درمان مشکلات ایجادی دیگر نیز می باشد. درمان های این چنین معمولا هزینه های بسیاری را در بر می گیرند. چرا که این درمانی در یک جلسه نمی باشد. درمان ناهنجاری های فک و استخوان های صورت نیاز به معاینات متعدد و عکس های بسیاری دارد.

پس از انجام تمامی معاینات تشخیص متخصص یک بازه زمانی کوتاهی را به خود اختصاص می دهد. سپس برای هر فرد بسته به شرایط فرد درمان مشخصی در پیش گرفته می شود. افراد می توانند با شرکت های بیمه تماس بگیرند. اطلاع از هزینه های درمان و تقبل آن ها، شرایط درمانی را آسان تر می کند. برای کودکان غالبا درمان ارتودنسی تشخیص داده می شود. ارتودنسی نیز در برخی از شرکت های بیمه درمانی، تحت پوشش قرار می گیرد. اما برای بزرگسالان و انجام جراحی های متفاوت استخوان فک، درصد زیادی از هزینه ها توسط بیمه پرداخت می شود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]