راههای چگونگی تشخیص پولیپ بینی

احتمالا تا کنون افرادی را دیده اید که در تنفس مشکل دارند. این افراد هیچ مشکل ظاهری  ای ندارند. وقتی از آنها می پرسید مشکل آنها چیست؟ می گویند پولیپ بینی دارند. در مطلب قبلی راجع به پولیپ بینی و علل و علائم آن برایتان توضیحاتی را ارائه نمودیم. در این مطلب راجع به راههای چگونگی تشخیص پولیپ بینی و جراحی بینی برای رفع پولیپ بینی صحبت میکنیم.

پولیپ بینی چیست؟

در کل پولیپ به یک سری توده گوشتی غیر سرطانی می گویند که در سرتاسر بدن در تمامی اعضا می توانند رشد کنند. عوامل گوناگونی ممکن است موجب ایجاد این توده ها می گردند. معمولا این توده ها درون بینی خطر خاصی ندارند. ممکن است در مجاری تنفسی رشد کنند. در این صورت احتمال اختلال در تنفس پدید می آید. این توده ها از غشاء مخاطی بینی و سینوس‌ها به‌طور غیرعادی رشد می نمایند. این توده های غیر سرطانی درون بینی به رنگ خاکستری، مایل به زرد و صورتی می باشند. این توده ها در سایزها و تعداد متفاوتی درون بینی ایجاد می گردند.

چگونگی تشخیص پولیپ بینی

پزشک ، با مطرح کردن سوالاتی در رابطه با علائم و همچنین ، معاینات بالینی عمومی ، وجود پولیپ های بینی را تشخیص می دهد ؛ در ادامه ، به برخی از آزمایشاتی که بدین منظور انجام می گیرد ، اشاره شده است.

آندوسکوپی بینی

شایع ترین راههای چگونگی تشخیص پولیپ بینی اندوسکوپی بینی می باشد. پزشک ، از طریق لوله ای باریک که بر یک سر آن ، دوربین تعبیه شده است ؛ درون بینی را مشاهده و مورد معاینه قرار می دهند.

عکس برداری

عکس های گرفته شده ، تاثیر به سزایی در مشخص کردن ناحیه و سایز پولیپ های بینی دارد و علاوه بر آن ، پزشک از این طریق می تواند هر عامل مسدود کننده بینی را تشخیص دهد.

آزمایشات تشخیص آلرژی

یکی دیگر از راههای چگونگی تشخیص پولیپ بینی  آزمایشات تشخیصی برای آلرژی می باشد این آزمایشات به منظور ، تعیین التهاب ناشی از آلرژی انجام می گیرد. تست پوستی آلرژی به منظور تعیین و شناسایی التهاب مزمن انجام می شود. نحوه انجام این تست به این صورت می باشد که مقداری از ماده آلرژن بر روی پوست زده می شود و بعد از پانزده دقیقه، میزان حساسیت بررسی خواهد شد.

آزمایش فیبروزهای کیستیک

فیبروز کیستیک ، بیماری ارثی است که بر روی غدد تولید کننده مخاط ، بزاق ، اشک ، آنزیم های گوارشی و غیره تاثیر می گذارد ؛ این آزمایش ممکن است برای کودکان مبتلا به پولیپ های بینی تجویز شود.

آزمایش خون

سطح هموگلوبین و اکسیژن خون در حالات مختلف متفاوت می باشد. در صورتی که پولیپ بینی موجب ایجاد مشکلات تنفسی گردد، میزان این دو فاکتور در خون تغییر میکند. با بررسی این فاکتورها قادر به تشخیص این بیماری می باشند.