شکستگی استخوان صورت

امکان دارد که استخوان صورت همانند سایر استخوانهای بدن دچار شکستگی می گردند. این شکستگی ها، بنا به دلایل زیادی ممکن است رخ دهد، مانند  تصادفات، انجام ورزش و سایر مواردی که ممکن است به صورت ضربه بخورد. یکی از اصلی ترین آسیب های صورت که در اثر اصابت ضربه به جمجمه رخ می دهد، شکستگی استخوان صورت می باشد.اگر شخصی دچار شکستگی استخوان صورت گردید، باید برای درمان آن به جراح فک و صورت مراجعه نمایند.

علائم شکستگی استخوان صورت

در صورتی که دچار صانحه ای شدید که ضربه ای به صورتتان وارد گردید و علائم زیر را داشتید، هر چه سریعتر به یک جراح فک و صورت  مراجعه نمایید.

• تار شدن دید ، دوبینی یا دید نقاط در حال پرش
  • بی حس شدن لب ، بینی و گونه
  • از بین رفتن برجستگی گونه
  • کاهش دامنه حرکتی چشم ها یا درد هنگام حرکت چشم
  • تورم پلک
  • وجود کبودی و تورم در صورت

انواع شکستگی استخوانهای صورت

این شکستگی ها از نظر ظاهری، به دو دسته تقسیم می گردند.

شکستگی بسته:

در این نوع شکستگی، هیچ گونه زخم و یا نشانه بیرونی در سطح خارجی پوست مشاهده نمی شود. به عبارت دیگر، پوست در منطقه آسیب دیده پاره نمی شد.

شکستگی باز:

در شکستگی باز، پوست در ناحیه ضربه دیده پاره می شود . این نوع از شکستگی خطرناک تر از نوع بسته می باشد و همچنین احتمال عفونت در این مدل بخاطر پاره شدن پوست خیلی بیشتر می باشد.

اقدامات لازم جهت درمان شکستگی

درصورتیکه دچار شکستگی صورت گشتید، نگران نباشید، با مراجعه به جراح مخصوص فک و صورت اقدامات زیر را برای رفع این مشکل انجام دهید.

در ابتدا توسط جراح فک و صورت یک سری آزمایشات، رادیو گرافی و حتی در برخی موارد سی تی اسکن برای شما تجویز می گردد. این آزمایشات را بطور کامل انجام دهید و نتیجه آن را به پزشک مربوطه ارائه دهید. در طول این مدت هم به طور کامل بهداشت دهان ودندان خود را رعایت نمایید.

با تجویز پزشک تغذیه مناسب و مورد تایید او را انجام دهید.  علاوه بر اینها در صورتیکه  محل آسیب دچار زخم شده باشد، آنرا با استفاده از مواد ضد عفونی کننده به طور مرتب تمیز نمایید. در نهایت هم اگر پزشک متخصص تشخیص عمل جراحی برای رفع مشکل شما داد، تا 8 ساعت قبل از جراحی چیزی میل نفرمایید، تا دچار مشکل های دیگر نگردید.