ریسک ها و ریکاوری جراحی فک و صورت

عمل جراحی فک یکی از عمل هایی است که هم برای درمان است و هم برای زیبایی چهره. این درمان جهت رفع نقص های صورت کارایی زیادی دارد. نقص هایی مانند ناهنجاریهای استخوان فک، جلو و یا عقب بودن یکی از فک ها. این جراحی یکی از درمانهای کمکی برای ارتودنسی بزرگسالان می باشد.  در سلسله مقالاتی راجع به جراحی فک و صورت برایتان توضیحاتی ارائه دادیم.در این مطلب هم راجع به ریکاوری و ریسک های بعد از عمل برای شما توضیحاتی را ارئه می کنیم.

ریکاوری بعد از عمل

ریکاوری بعد از عمل

وقتی که جراحی فک پایان یافت برای بستن زخمهای حاصله از بخیه های جذبی استفاده می گردد. این بخیه ها معمولا بعد سه تا چهار هفته جذب می شود. برای برخی از بیماران، ممکن است که نیاز به ارتودنسی برای اتصال دو فک بهم باشد. برای این عمل حداقل به دو هفته استراحت مطلق نیاز دارید.

 بنابراین اگر شاغل یا دانشجو هستید برای دو هفته مرخصی بگیرید. معمولا اگر نیاز به درمان تکمیلی یعنی ارتودنسی باشد، بعد از 2 تا 3 هفته بعد از عمل با نظر جراحتان می توانید از درمان مکمل استفاده نمایید. معمولا مدت زمان درمان ارتودنسی بعد از عمل چیزی حدود بین 6 تا 12 ماه می باشد. در دوران ریکاوری به سه مسئله خیلی مهم باید توجه بنمایید.

بهداشت دهان ودندان بعد از عمل جراحی فک

یکی از مهمترین مسائلی که باید بعد از عمل جراحی فک و بخصوص در دوران ریکاوری بی نهایت مهم است بهداشت دهان و دندان است. در طی هفته اول پس از جراحی که باز کردن فک ها جهت مسواک زدن سخت است، شما روزانه حداقل 4 بار دهانتان را با آب نمک گرم شست و شو دهید. حتما بعد از صرف غذا و یا هر نوع نوشیدنی شست و شوی دهانتان را انجام دهید. با این کار خطر عفونت زخم ها را به میزان زیادی کاهش می دهید.

رژیم غذایی بعد از عمل

بعد از عمل جراحی فک و در دوران ریکاوری به مدت 4تا 6 هفته فقط و فقط غذاهای نرم بخورید. در این زمان مصرف موادی که برای بهبود سریعتر زخم لازم هستند، الزامی می باشد. در روزهای اول نقاهت روزانه 5تا6 وعده غذایی نرم میل کنید. بهترین برنامه غذایی را جراحتان برایتان ارائه می دهد.  پس از 6 هفته کم کم می توانید به رژیم غذایی نرمال خود بر گردید.

خونریزی

برای به حداقل رساندن ریسک خونریزی، چند بالشت زیر سرتان قرار دهید تا سرتان بالا بیاید.  سیگار نکشید.  تا روز بعد از جراحی دهانتان را با شدت نشویید و استراحت کنید.

ریسک های جراحی

یک سری موارد وجود دارد که بعد از اکثر جراحیها ممکن است رخ دهد. مواردی مانند سختی بلعیدن، خشکی گلو، حالت تهوع و درد عمومی بدن بعد از بیهوشی ممکن است رخ بدهد.  همه جراحیها ریسک عفونت دارند. بخصوص در بیماران دیابتی. رگهایی که از آنها برای تزریق وریدی دارو استفاده شده است، ممکن است اتفاقاتی رخ دهد. ممکن است ملتهب شوند، ورم کنند، تغییر رنگ بدهند و در بعضی موارد حرکت دست و بازو ها محدود شود. برخی موارد هم وجود دارند که اگر بعد از جراحی با آنها مواجه گشتید حتما به پزشک مراجعه نمایید. مواردی مانند سه مورد که در زیر بیان گردید.

دمای بالای 38 درجه یا پایین آمدن دمای بدن

حالت تهوع و استفراغ

خونریزی مداوم

از دیگرریسک های این عمل جراحی در دوره ریکاوری می توان به موارد زیر اشاره نمود.

درد و ناراحتی در روزهای اول عمل

خونریزی بخصوص اگر تف کنید، به زخم ها دست بزنید، سیگار بکشید و یا غذای داغ بخورید

ورم صورت به مدت طولانی

خون مردگی که در صورت، گردن و قفسه سینه تان وجود دارد،

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]