همه چیز درباره پروتز ثابت بر پایه ایمپلنت

پروتز ثابت بر پایه ایمپلنت

پروتز ثابت بر پایه ایمپلنت

زمانی که حرف از دندان مصنوعی می شود شاید تنها چیزی که به ذهن شما می رسد  این موضوع باشد که هر شب باید آن را از دهان خود درآورده و داخل لیوان بگذارید. اما بهتر است بدانید با گذشت زمان و پیشرفت علم، امروزه دندان های مصنوعی ثابتی بر پایه ایمپلنت به وجود آمده اند. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره پروتز ثابت بر پایه ایمپلنت در این مقاله تخصصی با ما همراه باشید.

بعضی از افراد نیز هنوز معتقدند که چون دندان های مصنوعی متحرک را می توانند از دهان خارج کرده و آن ها را تمیز کنند، پس آن ها بهتر از دندان های مصنوعی ثابت هستند. اما باید گفت به طور قطع این فکر اشتباه‌ است. بهتر است بدانید که این نوع دندان های مصنوعی کاملا ثابت هستند و حدودا بر روی 4 پایه ایمپلنت قرار داده می شوند که البته دندان هایی که روی آن ها قرار می گیرند می توانند هم ثابت و هم متحرک باشند ولی پایه های ایمپلنت به طور ثابت درون لثه قرار می گیرند.

پروتز ثابت چیست؟

پروتز های ثابت دندان های مصنوعی هستند که بر روی لثه های مصنوعی که روی لثه های طبیعی انسان هستند وصل می شوند. زمانی که برای این کار به پزشک مراجعه می کنید، متخصص تعدادی پایه ایمپلنت را در مکان هایی از پیش تعیین شده قرار می دهد و این کار باعث می شود که استخوان لثه تحریک شود و در اطراف ایمپلنت رشد کند.

بعد از محکم و تثبیت شدن پایه های ایمپلنت درون لثه، پروتز های ثابت روی آن قرار می گیرند. این نوع پروتز ها کاملا محکم و مقاوم هستند و بر خلاف پروتز های معمولی در دهان حرکت نمی کنند و می توانید به راحتی با آن ها غذا بجوید.

پروتز ثابت بر پایه ایمپلنت

مزیت های پروتز ثابت

  • دوام و مقاومت بیشتری دارند.
  • این نوع پروتز ها عمری طولانی دارند به طوری که حتی تا بیست سال هم عمر می کنند.
  • پروتز های ثابت چون به لثه کشیده نمی شود پس می توان به راحتی و مانند دندان های طبیعی آن ها را تمیز کرده و مسواک زد.
  • در این روش دوره ی بهبودی بعد از قرار دادن ایمپلنت ها خیلی کم است.
  • توسط این پروتز ها لبخندی زیبا را در یک روز به دست می آورید.

عواملی که در انتخاب نوع پروتز باید در نظر گرفت چیست؟

برای انتخاب کردن پروتز های ثابت یا متحرک باید مواردی را در نظر گرفت که می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • سوابق دندان پزشکی بیمار
  • تخصص و مهارت دندانپزشک
  • وضعیت مالی بیمار

پروتز ثابت بر پایه ایمپلنت

فرآیند پروتز ثابت بر روی ایمپلنت چگونه انجام می شود؟

ایمپلنت ها پیچ های کوچکی هستند که درون لثه قرار می گیرند و به عنوان ریشه دندان در لثه عمل می کنند. چون این پایه ها از جنس تیتانیوم هستند پس به راحتی با استخوان جوش می خورند و این امر باعث می شود که پروتز هایی که بر روی آن ها قرار می گیرند کاملا محکم باشند. امروزه با پیشرفت علم از تعداد کمتری ایمپلنت برای پشتیبانی از تعداد زیادی دندان استفاده می کنند. به طوری که با 4 عدد ایمپلنت می توان قوس کامل فک بالا یا فک پایین را به طور کامل پروتز ثابت گذاشت.

پروتزهای ثابتی که بر پایه ایمپلنت قرار داده می‌شوند کاملا به صرفه هستند. چرا که زمانی که فردی همه دندان های خود را از دست داده است اصلا منطقی نیست که برای هر دندان از یک پایه ایمپلنت و دندان تک استفاده کند. به همین سبب بهتر است از تعداد کمتری پایه ایمپلنت برای قرار دادن تعداد زیادی دندان استفاده کرد. زمانی که برای این امر به پزشک مراجعه می کنید حتما عکس های سه بعدی از لثه و دهان شما می گیرد تا بتواند کاملا جای استخوان، اعصاب و سینوس ها را تشخیص داده و مکان های بهتری را برای قرار دادن پایه های ایمپلنت انتخاب کند.

  • ایجاد حفره درون لثه

برای کاشت هر پایه ایمپلنت باید یک حفره درون لثه و استخوان فک ایجاد کرد که اکثرا متخصصصان برای این کار از بی حسی استفاده می کنند تا بیمار هیچ دردی را متوجه نشود. بعد از قرار دادن پایه های ایمپلنت درون لثه، مجموعه ای موقتی از دندان ها را بر روی این پایه ها قرار می دهند تا زمانی که پایه های ایمپلنت درون استخوان فک جوش بخورند که این امر تقریبا سه ماه طول می کشد. سپس بیمار می‌تواند به راحتی عمل جویدن و غذا خوردن را با این دندان ها انجام بدهد. چرا که جراحی ایمپلنت کاملا دقیق است البته بهتر است برای اطمینان بیشتر به مدت حداقل شش هفته از جویدن غذاهای سخت و محکم خودداری کنید.

مراجعه به متخصص برای جایگزینی پروتز های اصلی

بعد از گذشت سه ماه حتما باید مجددا به پزشک مراجعه کنید تا بعد از بررسی کامل، دندان های موقتی را از دهان شما خارج کرده و دندان های اصلی را جایگزین کند که این نوع دندان ها سازگاری بهتری با لثه پیدا می کنند و شما می توانید به راحتی با آن ها غذا بجوید و غیر از عمل جویدن، زیبایی ظاهری صورت خود را به دست آورید. باید توجه داشته باشید که از این دندان ها باید مانند دندان طبیعی به خوبی مراقبت کنید و هر روز از نخ دندان و همچنین مسواک استفاده کنید. همچنین خیلی خوب بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید تا دندان های شما عمر و دوام بیشتری داشته باشند.

پروتز ثابت بر پایه ایمپلنت

دندان های مصنوعی بر پایه ایمپلنت برای چه کسانی مناسب است؟

همان طور که در بالاتر گفته شد اگر به هر دلیلی تعداد خیلی زیادی از دندان های خود را از دست داده اید بهتر است از این روش استفاده کنید چرا که این روش گزینه بسیار مناسبی برای شما می باشد. همچنین اگر از دندان های مصنوعی متحرک استفاده می کنید و احساس خوبی نسبت به آن ها ندارید میتوانید از پروتزهای مصنوعی بر پایه ایمپلنت استفاده کنید. اما باز هم برای اطمینان بیشتر و انتخاب روش مناسب حتما با متخصص باتجربه و ماهر در این زمینه صحبت کنید.

انواع پروتز ثابت

  • پروتز ثابت بر پایه ی ایمپلنت توپی

در این روش تعدادی پایه ایمپلنت درون استخوان فک قرار داده می شود که هر کدام از آن ها یک اتصال فلزی دارد که به اتصالی در دندان مصنوعی وصل می شود.

  • پروتز ثابت بر پایه ی ایمپلنت میله ای

در این روش ابتدا تعدادی پایه ایمپلنت درون لثه قرار داده می شود. بعد نوار فلزی خیلی باریکی به این پایه ها متصل می گردد. سپس دندان های مصنوعی به راحتی روی میله و نوار قرار می گیرند و محکم می شوند.

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]