پرسش و پاسخ جراحی فک

جراحی فک یک عما بسیار حساس می باشد. این عمل به دلیل ارتباط مستقیم با زیبایی صورت و قدرت تکلم و تنفس، باید نزد پزشکی بسیار ماهر انجام شود. جراحی فک به منظور زیبایی و یا عارضه های مادرزادی و سوانح صورت می گیرد. هر کدام از این دلایل، می تواند روند جراحی را تغییر دهد. در این مقاله تخصصی و پزشکی به پرسش و پاسخ جراحی فک می پردازیم. با ما در سایت دکتر هوشنگی همراه باشید.

پرسش و پاسخ جراحی فک

جراحی زیبایی فک

در سال های اخیر افراد زیادی برای زیبا تر شدن چهره خود، جراحی فک انجام می دهند. این عمل به تقارن صورت و زاویه دار شدن فک می انجامد. صورت هایی که دارای زوایایی در ناحیه فک هستند، از منظر زیبایی شناسی چهره، بسیار دلنشین می باشند. البته زیبایی یک امر نسبی بوده و برای هر فرد زیبایی تعریفی جداگانه دارد. نمی توان با قاطعیت در رابطه با زیبایی قانونی را بنا کرد. سلیقه های متفاوتی وجود دارند. ممکن است برای افراد بسیاری هم صورت های بدون زاویه و گرد، زیبا محسوب شوند. اما امروزه بسیاری از مردم به دنبال ایجاد زاویه در ناحیه فک هستند. این جراحی به چند صورت انجام می شود. که در ادامه روش های آن را بازگو می کنیم.

روش زاویه سازی فک با تزریق ژل

در این روش زاویه سازی فک تنها با تزریق ژل و فیلر در ناحیه فک انجام می شود. این حالت علاوه بر زیبایی و تغییرات صورت، بسیار سریع می باشد. در واقع همان لحظه که انجام می شود، تغییرات قابل مشاهده هستند. همچنین هزینه های مربوط به این عمل بسیار کمتر از دیگر عمل ها می باشد. احساس درد در تزریق ژل تقریبا صفر می باشد. چرا که با تزریق بی حسی های موضعی پیش از انجام آن، فرد کاملا در آسودگی آن را پشت یر می گذارد.

روش زاویه سازی فک با نخ

در این روش، با استفاده از نخ های پزشکی صورت را به سمت مورد نظر می کشانند. در این حالت استخوان های فک نیز دچار بیرون زدگی شده و زاویه های فک نمایان می شوند. این روش هم مانند روش اول هزینه های بالایی در بر ندارد. همچنین در زمان بسیار کوتاهی انجام می شود. احساس درد در این نوع زاویه سازی مقداری احساس می شود. اما با مسکن های تجویزی از سوی پزشک آن هم قابل کنترل می باشد. نخ های استفاده شده نیز پس از چند روز در بدن جذب می شوند.

روش جراحی فک

در این روش که مهم ترین نوع جراحی فک می باشد، همان طور که از نام آن پیداست، جراحی صورت می گیرد. یعنی جراحی فک با تراشیدن استخوان های فک و دیگر اعمال پزشکی همراه است. این روش نیازمند مراقبت های پیش از عمل و پس از عمل است. هزینه های مربوط به این عمل جراحی نیز از دو روش بالا بیشتر می باشد. حال به سوال های متداولی که در این باره مرح می شود می پردازیم.

پرسش و پاسخ جراحی فک

آیا جراحی فک با درد همراه است؟

این روش به دلیل تزریق بی حسی های قوی در هنگام عمل، تقریبا هیچ گونه دردی به همراه ندارد. اما پس از اتمام آن، احساس درد در نواحی فک بدیهی است. همینطور پزشک متخصص دارو هایی برای کنترل درد نیز تجویز می کند. اما این درد ها بسته به نوع جراحی و میزان مقاومت بدن افراد، متفاوت است. ممکن است برای فردی این درد تنها چند ساعت باشد. برای افرادی نیز چند روز به طول می انجامد.

مراقبت های پیش از جراحی فک چیست؟

بدیهی است که پیش از عمل جراحی فک، پزشک شما نکات لازم را به شما یادآوری می کند. در این حالت هر فرد مراقبت های متنوعی را در پیش می گیرد.

مراقبت های پس از جراحی فک چیست؟

پس از انجتم جراحی تقریبا مراقبت های یکسانی برای تمامی افراد در نظر گرفته می شود. یکی از مهم ترین مراقبت های پس از جراحی فک، عدم تحرک بیش از حد آن نواحی می باشد. یعنی افراد باید با کمترین حرکت در ناحیه فک صحبت کنند. چرا که استخوان ها در حالتی قرار دارند که به راحتی تغییر جهت می دهند. این عدم تحرک برای اکثر افراد بین سه الی پنج روز می باشد. اما میزان دقیق تر آن زمان توسط پزشک توصیه می شود.

نکته بعدی تغذیه می باشد. پس از جراحی فرد به دلیل عرم تحرک زیاد و عدم فشار به آن ناحیه، باید از غذاهای رقیق تغذیه کند. در واقع خوراکی های سخت و جویدنی برای فک مضر می باشد. همچنین مصرف مواد غذایی پروتئینی و کلسیم دار نیز بسیار مهم است. چرا که استخوان ها برای ترمیم خود نیازمند این مواد غذایی هستند.

عدم استعمال دخانیات و مصرف مشروبات الکلی هم از توصیه های بسیار مهم در این زمینه می باشد. استعمال دخانیات امکان ایجاد عفونت را افزایش می دهد. چرا که زخم های بسته نشده در دهان با وجود یک عمال بیرونی امکان عفونت دارند.

نحوه خوابیدن هم طبق توصیه های پزشک باید در چند روز اول پس از جراحی بسیار درست رعایت شود. غالبا افراد باید مدتی پس از جراحی فک به پشت بخوابند. اگر در جهت راست و یا چپ بدن بخوابید، امکان تغییر جهت استخوان های جوش نخورده وجود دارد.

پرسش و پاسخ جراحی فک

چه کسانی می توانند جراحی فک انجام دهند؟

حال در پرسش و پاسخ جراحی فک باید بگوییم که همه افراد می توانند این جراحی را انجام دهند. اما نکته حائز اهمیت، دلیل و تشخیص آن می باشد. افرادی که به منظور زیبایی این جراحی را انجام می دهند، می توانند از روش های اول و دوم که در سطور بالا گفته شد، بهره ببرند.

چه کسانی باید جراحی فک انجام دهند؟

افرادی که دارای عارضه هایی در نایحیه فک صورت می باشند، باید این جراحی را انجام دهند. چرا که غالبا عارضه های موجود در فک با عدم تقارن صورت و در نتیجه عدم تقارن دندان ها همراه است. در واقع دندان ها روی هم قرار نمی گیرند. این امر نه تنها در جویدن غذاها ایجاد مشکل می کند، بلکه در تنفس فرد هم اختلال به وجود می آورد.

پرسش و پاسخ جراحی فک

درمان های مرتبط با جراحی فک چیست؟

یکی از درمان های مرتبط با این جراحی ارتودنسی دندان ها می باشد. پس از جراحی فک دندان ها نیاز به ارتودنسی برای تقارن خود دارند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]