لزوم جایگزینی دندان از دست رفته

لزوم جایگزینی دندان از دست رفته

Implant
لزوم جایگزینی دندان از دست رفته

در مطالب مختلفی راجع به ایمپلنت دندان در زعفرانیه صحبت نمودیم. در مطالب مختلف گفتیم که ایمپلنتهای دندانی این فرصت را برای همه فراهم کرده اند که بتوانند یک تا تمام دندان های از دست رفته را به بهترین شکل ممکن جایگزین کنند. این روش یک انقلاب در این زمینه است. بطوریکه روش های زیادی مانند دندانهای مصنوعی (پروتز) برای جایگزینی ریشه دندان وجود دارد اما تنها ایمپلنت دندان  می تواند جایگزین کامل دندان، شامل ریشه و تاج شود.

لزوم جایگزینی دندان از دست رفته

شاید ندانید ولی رایج ترین روش جراحی که روی اغلب انسان ها انجام می شود، کشیدن دندان است. به چند دلیل بسیار مهم نباید این حفره به جا مانده از دندان کشیده شده خالی بماند. خیلی سریع باید دندان جدیدی جایگزین دندان از دست رفته شود:

  • به طور کلی در بدن انسان سلول های استخوانی برای زنده ماندن باید تحت فشار موضعی قرار بگیرند. زمانی که دندانی کشیده می‌شود این فشار از بین رفته و استخوان نگهدارنده دندان و استخوان فک و لثه پوشاننده آن به مرور زمان تحلیل خواهند رفت.
  • اگر فضای بی دندانی پر نشود، حرکت دندان های طبیعی به طور خودکار خلا ایجاد شده را پر می کند و در نتیجه دندان های مجاور و مقابل، کج و منحرف شده و زیبایی خود را از دست می دهند.
  • به دلیل کم شدن فشار بر دندان های مجاور فضای بی دندانی، سطوح آن‌ها به سرعت پوسیده می شوند. پس برای جلوگیری از این اتفاقات ناخوشایند نباید این فضا را خالی نگه داشت و همان طور که گفته شد، بهترین شیوه جایگزینی، ایمپلنت دندانی است-که مزایای آن در ادامه توضیح داده خواهد شد .

ایمپلنت چیست؟

ایمپلنت دندانی یک ریشه مصنوعی ساخته شده از مواد خالص مثل تیتانیوم است که از طریق جراحی در داخل استخوان فک قرار می گیرد. در واقع ایمپلنت پایه کاشتنی است که دندان مصنوعی روی آن قلاب می شود. پس از کاشتن، ایمپلنت از طریق پدیده ای به نام پیوند استخوانی به استخوان فک متصل می شود. معمولا فرایند اتصال ۳تا۴ ماه طول می کشد و پس از آن می توان دندان مصنوعی را بر روی ایمپلنت قرار داد.

ایمپلنت و دندان مصنوعی

ایمپلنت‌ها معمولا یک دست دندان کامل یا به صورت قطعه ای و تک دندانی هستند که به هر دو حالت ثابت و متحرک قابل استفاده هستند. نوع متحرک آن که مرسوم به دندان مصنوعی است به دلایل اقتصادی و سهولت کاربردی استفاده بدون نیاز به عمل جراحی- رایج تر است اما ایمپلنت های ثابت، بهتر و با کیفیت تر بوده و زمان بیشتری دوام خواهند داشت. از آنجا که ایمپلنت ثابت که به آن تنها ایمپلنت می گویند و نوع متحرک آن را دندان مصنوعی می نامند. درد و ناراحتی ناشی از دندان های مصنوعی که روی فک و لثه قرار گرفته و اعصاب بافت لثه را تحریک می کنند، حذف خواهد کرد. همچنین تحلیل پیش رونده استخوان فک در زیر دندان های مصنوعی به مرور باعث عدم تطابق دست دندان با استخوان فک شده و تدریجا دست دندان لق می‌شود.

کاربرد کلی

ایمپلنتهای دندانی در موارد متعددی از جمله فقدان دندان های طبیعی مثل دندان های عقبی که به عنوان پایه و پشتیبان عمل می کنند.  یا همان طور که ذکر شد وجود انحرافات ظاهری ناشی از ضریه و صدمه، انحرافات مادرزادی یا دلایل متابولیک کاربرد دارند.
بسته به اینکه چه منطقه‌ای از کاربرد را برای ابزار در نظر گرفته شود و در کدام منطقه باید دندان جدیدی شود یا چه هدفی برای استفاده از آن‌ها وجود دارد، ایمپلنت های دندانی در مواد متفاوت و طرح های گوناگون قابل استفاده هستند.

مزیتهای درمان ایمپلنت دندانی

  • ظاهری کاملا طبیعی دارد.
  • نیازی به تراش دندان های مجاور هنگام کاشت نیست و به دندان های کناری آسیب نمی رساند.
  • دندان های کاشتنی نیرو را مانند دندان های طبیعی به استخوان وارد می کند و از تحلیل رفتن استخوان در ناحیه کشیده شده جلوگیری می کند.
  • باعث جلوگیری از حرکت دندان های مجاور به ناحیه بی دندانی می شود.
  • حس اعتماد به نفس فرد را باز می گرداند و زیبایی صورت را حفظ می کند.
  • همان طور که گفته شد مشکلات دندان مصنوعی را ندارد.
  • باعث حفظ دندان های باقی مانده می شود، چون نیازی به پایه کردن دندان های دیگر نیست و خود یک پایه به شمار می رود.
  • باعث توانایی جویدن و صحبت کردن به طور عادی و معمول خواهد شد.

اگر سوال دیگری در رابطه با ایمپلنتولوژیست از ما دارید کامنت کنید

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]