راهنمای کامل شستشوی بینی بعد از عمل

رینوپلاستی و تمامی عمل های زیبایی، نیاز به مراقبت های ویژه ای دارند. پس از اتمام جراحی بینی، نکاتی توسط پزشک جراح به فرد توصیه می شود. انجام این نکات علاوه بر کسب نتیجه ای مطلوب، دوره نقاهت را برای وی آسان تر می کند. آگاهی از شستشوی به موقع بینی پس از جراحی نیز یکی از همین موارد می باشد. لازم به ذکر است که ارتباط مداوم با پزشک معالج پس از جراحی یکی از مهم ترین مراقبت ها می باشد. در صورت بروز هر گونه مشکل تنها متخصص زیبایی فرد، قادر به رفع آن خواهد بود. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره زمان مناسب شستشوی بینی بعد از عمل، با ما در سایت کلینیک دکتر هوشنگی همراه باشید.

شست و شوی بینی هفته اول جراحی

هفته اول پس از جراحی بینی مهم ترین بخش مراقبت های آن می باشد. در این زمان با توجه به التهاب و تورم بینی شست و شوی آن نیازمند رعایت نکات مهمی است. در هفته اول قسمت جراحی شده، با آتل پلاستیکی و سیلیکونی پوشش داده شده است. بنا براین بستر مناسبی برای عفونت می باشد. چرا که زخم ها بدون مجاورت هوا، مستعد عفونت و رشد باکتریایی هستند. همچنین تجمع خون آبه در دو حفره بینی بسیار خطرناک می باشد. پس شست و شوی آن در هفته اول برای حذف این گونه مشکلات بسیار ضروری است. در این زمان با استفاده از دستمال مرطوب به آهستگی قادر به پاک کردن بینی خواهید بود. استفاده از پنبه و آب گرم نیز، گزینه های بسیار مناسبی می باشند.

شستشوی بینی پس از عمل در هفته دوم و سوم

پس از گذراندن دوره نقاهت در هفته اول، آتل پلاستیکی از بینی جدا می شود. پس از آن شست و شوی بینی به وسیله سرم مخصوص امکان پذیر است. برخی از پزشکان زیبایی سرم های دارای نمک و برخی دیگر قطره های بینی را تجویز می کنند. استفاده از این دو نوع محلول شست و شو، بسته به تشخیص پزشک هر فرد می باشد. فرد به طور مداوم موظف به شستن بینی در طول روز می باشد. این مسئله عملکرد تنفس را بهبود می بخشد. همچنین تورم و التهاب های موجود در بینی را التیام می دهد.

نحوه شست و شوی بینی پس از عمل

برای اینکه شست و شوی بینی به بهترین نحو انجام شود، خرید چند وسیله الزامی است. در این مرحله بطری و ظرف های مخصوصی نیاز است. این ظروف در داروخانه ها به فروش می رسند. در هفته های اول با استفاده از قطره ها و موارد دیگری که پیش تر گفته شد، شست و شو انجام می شود. پس از آن می توانید توسط یک سرنگ بدون سوزن، محلول را وارد بینی نمایید. در این حالت احتمال دستکاری بافت بینی به حداقل می رسد. چرا که بافت بینی هنوز ترمیم نشده است. در این زمان هر گونه برخوردی موجب تغییر بافت آن خواهد شد. اما در این مورد نیز، بنا به تشخیص پزشک زیبایی خود اقدام کنید. گاه پزشکان به دلایل ویژه، استفاده از سرنگ را توصیه نمی کنند. برخی دیگر برای عملکرد بهتر در تنفس فرد، تنها سرنگ را روش مناسب شست و شو می دانند.

موارد مهم در نحوه شست و شوی بینی پس از عمل جراحی

• از ورود محلول شست شو در حلق خودداری کنید.
  • پیش از مصرف محلول، وسیله های مورد نیاز را شست و شو دهید. سپس آن ها را خشک کنید. این کار موجب پیشگیری از ورود باکتری ها به داخل بدن می شود. در این زمان بدن مستعد دریافت باکتری ها می باشد.
  • سرم بینی را در حالت ایستاده استفاده کنید.
  • برای شست و شو مراقب گچ بینی باشید.
  • اگر استفاده از دستمال مرطوب مقدور نیست، از گوش پاک کن استفاده کنید.
  • از تخلیه بینی به صورت طبیعی و راه های همیشگی به مدت سه هفته خودداری کنید. این عمل با رعایت نکات مذکور انجام شود. به وسیله دستمال و گوش پاک کن، خطری سلامت بینی را تهدید نخواهد کرد.
  • چنانچه پانسمان بینی دارید برای تعویض آن به پزشک خود مراجعه کنید. این عمل احتمال عفونت و رشد باکتریایی را به حداقل می رساند.
  • برای عدم تحرک استخوان بینی، در هنگام شست و شو از برخورد دست ها به بینی پرهیز کنید.
  • گوش پاک کن و مواد شست و شوی بینی را به آرامی و با حوصله مصرف کنید.
  • به مدت دو الی سه روز از استحمام خودداری کنید.
  • از شستن بدن به منظور جلوگیری از برخورد آب به بینی پرهیز کنید. رطوبت ناشی از بخار آب موجود در حمام، قادر به ایجاد عفونت می باشد. بنا براین پیش از عمل حمام کنید. به این ترتیب مدت زمان استحمام به تعویق خواهد افتاد.

مدت زمان مناسب شستشوی بینی بعد از عمل بینی

غالبا پس از عمل بینی به مدت یک ماه شست و شوی آن الزامی است. هدف از این شست و شوی بینی به طور مداوم، پیشگیری از عفونت می باشد. همچنین التیام تورم بینی توسط شست و شوی آن به حداکثر می رسد. اما استفاده از سرم شست و شو در هفته اول ممنوع است. چرا که در این زمان به علت وجود آتل، مرطوب شدن آن بسیار خطرناک است. رطوبت آتل موجب عفونت شده و این موضوع درمان های متعددی را در پیش دارد. در این مرحله از نقاهت، درمان عفونتی در ناحیه بینی، فرد را از کسب نتیجه مطلوب، محروم می سازد.

شستن بینی پس از جراحی مهم ترین عامل در مراقبت آن است. سواپ پنبه و سرم دارای نمک، از متداول ترین محصولات شست و شوی بینی پس از جراحی هستند. شستن صحیح داخل بینی، ارتباط مستقیمی با سلامت بینی دارد. پماد های تجویز شده توسط پزشک معالج قادر به ایجاد رطوبت کافی در بینی می باشد. این پماد ها علاوه بر کنترل تورم، از خشکی بینی نیز جلوگیری می کنند. شست و شوی صحیح بینی از تجمع خون در آن جلوگیری می کند. همچنین بوی بد ناشی از خشک شدن خون و آلودگی ها را از بین می برد. جمع شدن مخاط بینی راه های تنفسی فرد را مسدود می کند. بنابراین با شستشوی بینی فرآیند تنفس برای فرد آسان تر خواهد شد. رعایت نکات توصیه شده، بدون ایجاد عفونت و بروز مشکلات احتمالی، به تاثیرات مثبتی در جراحی می انجامد.