جراحی ارتوگناتیگ فک و صورت

جراحی ارتوگناتیگ به عمل اصلاح فک و صورت می گویند. این عمل جراحی باید توسط پزشک متخصص دهان و فک صورت گیرد. با توجه به میزان علاقمندی افراد به زوایای اصلاح شده ای از صورت، امروزه این جراحی بسیار متداول شده است. در گذشته الگوهای زیبایی از حالت های صورت بسیار متفاوت تر از حال بوده است. اما امروزه این الگوها تغییر یافته و شکل و زاویه دیگری از فرم صورت دارای جذابیت برای افراد می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با این مقاله تخصصی با ما در سایت دکتر هوشنگی همراه باشید.

هدف از جراحی ارتوگناتیگ چیست؟

هدف از جراحی ارتوگناتیک ایجاد تناسب و بازیابی حالت استاندارد صورت می باشد. همچنین برقراری روابط فکی و صورتی یکی دیگر از اهداف این عمل جراحی می باشد. این جراحی یکی از شاخه های عمل هایمربوط به دهان و صورت است. با تغییر اندازه فک و آرواره ها، محل قرارگیری و عملکرد آن بهبود می یابد. چرا که این عمل علاوه بر زیبایی یک جراحی درمانی نیز می باشد. بسیاری از افراد فارغ از زیبایی، این جراحی را برای بهبود مشکلات فک و دهان انجام می دهند. برخی از اسکلت های موجود در فک و دهاناز نظم نرمال برخودار نیستند. با انجام جراحی ارتوگناتیک، تقارن و هم ترازی در اسکلت های فک ایجاد می شود. در این حالت فرد علاوه بر بهبود در زیبایی، مشکلات فکی و صورتی خود را رفع می کند.

عوارض عدم درمان مشکلات فک و صورت

عدم درمان و جراحی ارتوگناتیگ، ایجاد ساختار ناهنجار و تاثیر منفی در عملکرد فک و صورا را به همراه خواهد داشت. برخی از افراد دارای این عارضه، دچار سردرد های مزمن می شوند. در موارد بسیاری، عدم درمان این مشکل به دردهای خفیف و گاها شدید در این ناحیه می انجامد. بروز مشکلات گوارشی به دلیل سختی در جویدن و بلعیدن غذا نیز یکی دیگر از عارضه های عدم درمان می باشد. همچنین ایجاد اختلالات تنفسی و پیشرفت این بیماری نیز در برخی موارد مشاهده می شود. افراد دچار این عارضه در بسیاری از مواقع، در تلفظ واژه ها و قدرت تکلم با مشکلاتی مواجه می شوند.

جراحی ارتوگناتیگ فک و صورت

افراد واجد شرایط برای جراحی ارتوگناتیک

پیش از هر چیز، تشخیص اینکه فرد کاندیدای مناسبی برای عمل جراحی ارتوگناتیگ است به پزشک او وابسته است. اما برخی از علائم، به افراد کمک می کنند که برای مراجعه به پزشک اقدام نمایند.

  • ایجاد سردرد های گیجگاهی
  • ساییدگی و شکستگی دندان ها بیش از حالت نرمال
  • نقایصی که به صورت مادرزادی در فرد وجود دارند
  • بروز بایت یا عدم هم ترازی دندان ها در هنگام بسته شدن دهان
  • عقب زدگی و یا جلو رفتگی فک
  • عدم تقارن صورت از رو به رو
  • بروز سانحه و آسیب هایی که به فک یا صورت وارد شده
  • عدم تناسب اندازه چانه با صورت
  • عدم تنفس توسط بینی و دم و بازدم توسط دهان
  • آپنه خواب و مشکلات تنفسی که منجر به خر و پف های بسیاری می شود

وجود برخی از موارد مذکور، از نشانه های نیاز فرد به جراحی ارتوگناتیگ می باشد. اما همان طور که گفته شد برای اقدام به این جراحی، تشخیص و معاینات پزشکی ارجح می باشد.

جراحی ارتوگناتیگ فک و صورت

روش های انجام جراحی ارتوگناتیگ فک و صورت

این عمل جراحی به چند روش انجام می شود. بسته به شدت و نوع پاسخگویی بدن افراد، این جراحی بین دو تا چندین ساعت زمان لازم خواهد داشت. افرادی در نواحی تحتانی فک نیاز به اصلاح روابط فک و صورت دارند. در این روش با جلو یا عقب راندن فک جا به جایی لازم صورت می گیرد.

برای افراد تحت درمان در فک فوقانی، علاوه بر جا به جایی فک در جلو یا عقب راندن، بالا و پایین کردن فک امکان پذیر است. در این حالت با خروج برخی اسکلت ها و بر قراری ثبات در فک، عمل درمانی به اتمام می رسد. روش دیگری از این درمان با تغییر اندازه استخوان های صورت انجام می شود. برخی از استخوان های فک به دلیل عدم تناسب در اندازه ها، موجب عدم تعادل صورت می شوند. با ایجاد تغییر در این تناسبات، اندازه صورت به حالت استاندارد خود می رسد.

به طور معمول، برش های این عمل جراحی داخلی می باشد. در برخی موارد بسیار نادر برش های بیرونی نیز نیاز است. برش های بیرونی نیازمند دقت و ظرافت بسیاری می باشد. این برش ها توسط متخصص در نواحی دارای چین و چروک طبیعی در صورت اعمال می شوند. پس از پایان جراحی فرد نیاز به معاینات روتین خواهد داشت. با مراجعات برنامه ریزی شده، بروز مشکلات احتمالی پس از جراحی بسیار کاهش می یابد.

عوارض جراحی ارتوگناتیگ

این عمل با وجود مزایای بسیار، دارای عوارضی نیز می باشد. آسیب های عصبی از مهم ترین عوارض این عمل جراحی است. همچنین به دلیل جا به جایی استخوان های فک، امکان شکستگی ها نیز افزایش می یابد. اگرچه یک جراح حاذق، قادر به کاهش این عوارض می باشد. بدین گونه که با شناخت کافی و دانش بالا از آناتومی صورت، درک صحیحی از عملکرد فک به دست می آورد. سپس با اعمال تغییرات، کارایی و عملکرد آن را بهبود می بخشد.

ارتباط جراحی ارتوگناتیگ فک و صورت و ارتودنسی

غالبا انجام جراحی ارتوگناتیگ با ارتودنسی همراه می باشد. چرا که دندان ها پس از جراحی فک و صورت جا به جا می شوند. این بخش از درمان توسط یک ارتودنتیست ماهر صورت می پذیرد. نکته قابل توجه، ارتودنسی دندان ها پیش از جراحی در برخی موارد می باشد. یعنی ارتودنسی یک عمل اجتناب ناپذیر از ارتوگناتیگ است. ارتودنسی در دو مرحله پیش از جراحی و پس از جراحی بسته به مدت زمان معینی می باشد. 6 الی 18 ماه پیش از جراحی  زمان مناسب ارتودنسی برای نحوه صحیح قرارگیری دندان ها است.

هزینه جراحی ارتوگناتیگ

مبالغ دریافتی این عمل جراحی بسته به میزان شدت یا خفیف بودن آن است. بنا براین اعلام یک هزینه ثابت برای این جراحی، عملی گزاف می باشد. اما به طور کلی سه مرحله در این جراحی با پرداخت هزینه های متفاوت همراه خواهد بود. بخش اول غالبا مربوط به ارتودنسی پیش از جراحی است. بخش میانی انجام جراحی ارتوگناتیگ می باشد. بخش سوم و پایانی این درمان و عمل زیبایی، ارتودنسی نهایی است. سه بخش گفته شده فارغ از هزینه های مربوط به معاینات متداول و روتین می باشد. معمولا این عمل تحت پوشش بیمه قرار نمی گیرد. اما در برخی موارد به علت بروز سانحه، برخی شرکت های بیمه هزینه های این عمل را تقبل می کنند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]