جراحی شکستگی صورت بر اثر دعوا

شکستگی های استخوان صورت یکی از شایع ترین صدمات وارده به افراد می باشد. این شکستگی ها در اکثر مواقع با پانسمان های جزئی و مراقبت های روتین التیام می یابند. اما در برخی مواقع به علت شدت صدمه باید تحت جراحی قرار گیرد. زمانی که فرد بر اثر برخورد و یا بروز دعوا دچار شکستگی های بینی و گونه می شود، غالبا دندان ها نیز آسیب می بینند. در بسیاری از مواقع دندان های جلویی فک بالا و پایین خورد می شوند. این صدمات گاهی قابل جبران نیستند. چرا که فرد مجبور به کشیدن دندان های طبیعی شده و ایمپلنت را جایگزین دندان های طبیعی خود می کند. اما برای شکستگی های مربوط به بینی و گونه باید جراحی های عمیق تری صورت گیرد. حال در این مقاله تخصصی به توضیحاتی درباره جراحی شکستگی صورت بر اثر دعوا می پردازیم. با ما در سایت دکتر هومن هوشنگی همراه باشید.

جراحی شکستگی صورت بر اثر دعوا

شکستگی‌های استخوان صورت در چه مواقعی رخ می دهد؟

افرادی در زمینه ورزش های رزمی فعالیت می کنند. غالبا شایع ترین نوع شکستگی های صورت برای این گونه افراد رخ می دهد. با توجه به این که در این ورزش ها از محافظ های بسیاری استفاده می شود. اما به دلیل شدت ضربه محافظ ها قادر به محافظت از اعضای صورت نمی باشند. در این حالت چنین افرادی با مراجعه به جراح فک قادر به درمان می باشند. همچنین با افزایش میزان خشونت در جهان، روزانه شاهد دعوا و درگیری های فیزیکی می باشیم. این درگیری ها چنانچه در خوش بینانه ترین حالت ممکن اتفاق بیفتند، افراد را به درمان نیازمند می کنند. در چنین مواقعی نیز جراح فک و استخوان به کمک شکستگی های فرد می آید.

جراحی شکستگی صورت بر اثر دعوا

درمان و جراحی شکستگی صورت بر اثر دعوا در چه زمانی باید انجام شود؟

چنانچه افراد دچار این گونه شکستگی ها شده باشند، بهترین زمان مراجعه همان لحظه می باشد. اما این زمان تا دو هفته پس از آن نیز قابل تعدیل است. بیشترین میزان این سهل انگاری دو هفته می باشد. چرا که استخوان های فک و صورت پس از این مدت جوش می خورند. استخوان های پس از مدتی برای بازسازی خود اقدام می کنند. این اقدام در صورتی که با درمان همراه نباشد، بسیار خظرناک خواهد بود. استخوان های شکسته به صورت نامناسب در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. در این حالت جوش خوردن آن ها تهدید بزرگی برای سلامتی فرد می باشد. چرا که پس از آن درمان بسیار دشوار خواهد شد.

همچنین این عمل موجب تغییرات منفی در چهره فرد خواهد شد. این سهل انگاری غالبا به دلیل عدم توجه به میزان شکستگی می باشد. این شکستگی در دو نوع باز و بسته هستند. همان طور که از نام آن ها می توان تشخیص داد، شکستگی های بسته شامل زخم و یا علائم دیداری نیستند. اما شکستگی های باز با زخم در ناحیه آسیب دیده مشاهده می شوند. در این مواقع احتمال عفونت به دلیل بروز زخم ها و باز بودن پوست و ماهیچه ها بسیار زیاد می باشد.

جراحی شکستگی صورت بر اثر دعوا

نشانه های شکستگی صورت بر اثر دعوا

  • چشم ها قادر به حرکت نرمال مانند گذشته نیستند. این عامل ممکن است با درد همراه باشد.
  • پلک ها دچار تورم و بزرگی و کوچکی خواهند شد.
  • ایجاد کبودی ها و تورم در اعضای مختلف صورت نیز یکی دیگر از نشانه های شکستگی می باشد.
  • اختلال د ربینایی و بویایی هم می تواند به دلیل شکستگی صورت رخ دهد.
  • لمس شدن و یا بی حسی در اعضای صورت مانند لب ها یکی از علائم این مهم می باشد.
  • در صورت بروز شکستگی در استخوان گونه، عدم تقارن و از بین رفتن برجستگی در آن اتفاق خواهد افتاد.

درمان لازم برای شکستگی صورت

  • بلافاصله پس از بروز شکستگی مراجعه به جراح استخوان و فک الزامی است.
  • انجام آزمایش های متفاوت برای اعضای صورت نیز از اقدامات مهم در این زمینه می باشد.
  • رعایت بهداشت دهان و دندان در این مواقع بیش از پیش ضروری است. چرا که در این زمان نواحی صورت آمادگی عفونت را دارند.
  • در صورتی که نیاز به جراحی توسط متخصص تشخیص داده‌شد، اقدامات لازم پیش از جراحی باید انجام شود. اقداماتی نظیر عدم مصرف خوراکی 8 ساعت پیش از جراحی نیز مهم ترین آن ها می باشد. همچنین استفاده از مواد ضدعفونی در بخش های دارای زخم بسیار مهم می باشد.

جراحی شکستگی صورت بر اثر دعوا

انواع شکستگی های صورت و استخوان

شکستگی گونه

شکستگی های گونه غالبا در سه بخش رخ می دهد. به دلیل حساسیت و برجستگی این استخوان ها، برخورد های اولیه با این ناحیه صورت می گیرد. در این حالت تورم به بالاترین میزان خود خواهد رسید. استفاده از کمپرس یخ نیز در این مواقع بسیار کاربردی است. این عمل علاوه بر کاهش و التیام تورم موجود، درد را نیز کمتر خواهد کرد. عدم درمان این گونه شکستگی ها علاوه بر تاثیرات منفی در سلامت فرد، زیبایی را نیز تحت شعاع خود قرار می دهد. غالبا درمان شکستگی های گونه با جراحی انجام می شود. به دلیل نازک بودن این استخوان جراحی نیز باید با ظرافت بسیار صورت گیرد.

عدم درمان این عارضه با عدم تقارن در صورت بسیار مشهود خواهد بود. چرا که استخوان ها در جهت نادرست جوش خورده و صورت دچار ناهمانگی می شود. بنا براین پیش از جوش خوردن آن ها اقدام به درمان بسیار ضروری است. اختلال در بینایی و به هم ریختن دندان ها و همچنین بروز مشکلات گفتاری از علائم شکستگی های گونه می باشند. هزینه درمان این جراحی ها با توجه به میزان آسیب دیدگی تعیین خواهد شد. پس از انجام معاینات لازم، متخصص هزینه ها را برآورد می کند.

شکستگی بینی

شکستگی های مربوط به بینی در اثر تصادفات و یا برخورد های فیزیکی و دعوا اتفاق می افتد. این گونه شکستگی ها با ایجاد اختلال در تنفس سلامت فرد را تهدید می کند. غالبا این شکستگی در بالاترین میزان درد رخ می دهد. به همین دلیل این موضوع به صورت تحمل و یا سهل انگاری با درمان دیر هنگام مواجه نمی شود. اما در صورت عدم درمان خون مردگی های شدید و کبودی ها و تورم در بینی و اطراف آن به اوج خود می رسد. معمولا افرادی که دچار شکستگی های بینی می شوند، در هنگام جراحی و درمان، به عمل زیبایی نیز می پردازند. این عمل توسط متخصص گوش و حلق و بینی صورت می گیرد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]