جراحی دنتوآلوئولار دندان- بخش سوم

جراحی دنتوآلوئولار دندان-بخش سوم

یکی از موارد جراحی دنتوآلوئولار را برایتان در مطالب قبلی گفتیم. در این مطلب به بیان برخی دیگر از موارد مورد نیاز به این جراحی در کلینیک دکتر هومن هوشنگی جراح فک و صورت در زعفرانیه تهران می پردازیم.

 آلوئولوپلاستی

 آلوئولوپلاستی برای حذف هر ناحیه ای که ممکن است باعث بروز مشکل در ساخت دنچر یا بروز مشکل در رضایت بیمار از پروتز شود، اندیکاسیون دارد. معاینه ی داخل و خارج دهانی بیمار باید شامل ارزیابی روابط دندانی موجود در صورت وجود دندان. مقدار و کانتور استخوان باقی مانده، کیفیت بافت نرم پوشاننده ی نواحی نشست اولیه ی دنچر. عمق وستیبول. موقعیت اتصالات عضلانی؛ روابط فکی؛ و وجود مشکلات پاتولوژیک استخوانی یا بافت نرم باشد. این معاینه باید با استفاده از لمس، رادیوگرافیها، و قالبهای بیمار انجام شود.

انواع آلوئوپلاستی

آلوئولوپلاستی میتواند خفیف و مینور باشد و ممکن است تنها لبه های نازک و تیز حفره ی دندان در آلوئول را پس از خارج کردن دندان در بر گیرد، یا ممکن است تهاجمی تر باشد و شامل حذف آندرکا تها، و لب ههای تیز نواحی مثل ریج مایل وهایوئید باشد.

 برداشت توروس

برجستگی خوش خیم استخوانی در سقف دهان ،  اگزوستوز یا توروس کامی، رشد بیش از حد استخوان بر سطوح جانبی ریج آلوئول یا در کام است. اگزوستوزها می توانند به اندازه ی زیادی رشد کنند اما یک تغییر طبیعی در نظر گرفته م یشوند و تنها زمانی که نیاز به ساخت دنچر کامل یا پارسیل باشد، یا به دلیل ترومای مکرر به ناحیه، نیاز به حذف دارند.

 جراحی بافت نرم

 گاهی استخوان کانتور خوبی برای ساخت دنچر کامل یا پارسیل دارد، اما بافت نرم برای دست یابی به ضخامت مناسب ماده ی دنچر محدودیت ایجاد می کند یا با تطابق  مناسب پروتز تداخل می کند. جراحی بافت نرم ممکن است شامل نواحی زیر باشد:

  • رترومولارپد مندیبل
  • توبروزیته ی ماگزیلا
  • بافت اضافه ی ریج آلوئول
  • هایپرپلازی فیبروز التهابی
  • فرنوم لبیال و لینگوال

جراحی بازسازی دنتوآلوئولار

امروزه دندانپزشکی ایمپلنت را هنر جایگزینی دندا نهای از دست رفته توصیف می کنند. ایمپلنتها برای جایگزینی یک یا چند دندان و برای نگه داشتن و تامین ریتنشن پروتز کامل اوردنچر به کار می روند. ایمپلنتهای دندانی از تیتانیوم ساخته می شوند و با استخوان استئواینتگره می شوند. چندین اصل برای موفقیت ایمپلنتهای دندانی، چه آنهایی که برای جایگزینی تک دندان استفاده میشوند و چه آنهایی که به عنوان تکیه گاه دنچر استفاده میشوند، مهم هستند:

الف. ثبات اولیه

ب. مقدار و کیفیت استخوان

 استخوان کورتیکال متراکم تر )به عنوان مثال، در قدام مندیبل(، نسبت به استخوان اسفنجی نرم و استخوان کورتیکال نازک به عنوان

مثال، در خلف ماگزیلا(، درصد موفقیت ایمپلنت بیش تری دارد.

 کیفیت استخوان به چهار نوع تقسیم می شود. صرف نظر از ارتفاع ایمپلنت، انواع 1 تا 3 نسبت به نوع 4 که عمدتا مغز استخوان با استخوان کورتیکال نازک است، با درصد موفقیت ایمپلنت بالاتری همراه هستند.

پ. ساختارهای آناتومیک

 سینوس

 دندان های مجاور

 عصب آلوئولار تحتانی و عصب منتال

اگر سوال دیگری در رابطه با متخصص جراح فک و صورت از ما دارید کامنت کنید

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]