آماده سازی بیمار جهت انواع جراحی فک

وقتی که شما کلمه جراحی فک و صورت را می شنوید، شاید اتاق عمل و تمامی صحنه های ترسناکی که در فیلم ها مشاهده می کنید را تصور کنید. ولی دکتر هومن هوشنگی جراح فک و صورت در زعفرانیه می گویند فقط درصد بسیار کمی از جراحی های فک و صورت نیاز به جراحی در اتاق عمل دارند. قبل از انجام عمل یک سری نکات وجود دارد که باید رعایت گردد. با هم به مرور این نکات می پردازیم.

آماده سازی بیمار جهت انواع جراحی فک

رعایت نکات بهداشتی در جراحی فک

جراح باید از وارد آوردن آسیب یا انتقال عفونت به خود یا بیمار جلوگیری کند. مطابق با نظریه سازمان بهداشت جهانی باید تمام بیماران را مبتلا به بیماری های خونی قابل انتقال فرض کرد. برای جلوگیری از انتقال، باید از دستکش جراحی، ماسک و عینکهای مخصوص محافظ که اطراف چشم را میپوشاند استفاده کرد.

علاوه برآن اغلب مؤلفین پیشنهاد می کنند که اعضاء تیم جراحی از روپوشهای آستین بلندی استفاده کنند که در صورت آلودگی، لکه ها بر روی آن قابل رؤیت باشند.

اگر جراح موهای بلندی دارد، نگه داشتن موی سر در جای خود به وسیله گیره یا کلاه جراحی ضروری است. در روش آسپتیک نباید موهایش بر روی صورت و دهان بیمار بریزد.

قبل از جراحی پوشاندن بیمار به صورت جزئی با پارچه الزامی است. پارچه های استریل را باید برای کاهش خطر آلودگی روی قفسه سینه بیمار قرار داد. پوشاندن سر با کلاه یا حوله توصیه می شود.

قبل از کشیدن دندان، بیمار می تواند دهانش را با مقادیر متنابهی محلول آنتی سپتیک دهانی مانند کلر هگزیدین بشوید. این عمل آلودگی باکتریایی کلی دهان را کاهش داده و به کاهش احتمال عفونت پس از عمل کمک می کند.

برای جلوگیری از افتادن دندانها به داخل دهان و بلع یا آسپیره شدن آنها به داخل ریه، بسیاری از جراحان ترجیح می دهند که گازی با ابعاد 4* 4 را به طور آزاد درقسمت خلفی دهان قرار دهند. این سد دهانی به صورتی است که اگر دندانی از فورسپس لیز خورد یا در زیر فشار فورسپس خرد شد، به جای اینکه بلعیده شود یا آسپیره گردد، به گاز گیر می کند. گاز را باید به قدری عقب برد تا باعث تهوع بیمار نشود.

وضعیت صندلی به هنگام خارج کردن دندان با فورسپس

برای کشیدن موفق دندان باید وضعیت بیمار و صندلی و جراح مناسب باشد. بهترین وضعیت آن است که در آن هم بیمار و هم جراح راحت باشند. و به جراح اجازه دهد تا بیشترین کنترل را بر نیروی وارد کرده داشته باشد. در وضعیت صحیح جراح می تواند دستها را نزدیک بدن نگاه دارد. این حالت سبب ثبات و ساپورتی برای جراح شده. و به وی اجازه  می دهدکه با مستقیم نگه داشتن مچ دست بتواند نیرو را به بازو وارد کند .تا نیروی وارد شده قابل کنترل باشد.

وضعیت صندلی برای کشیدن دندانهای خلفی فک بالا

برای کشیدن دندانهای فک بالا، صندلی باید به عقب برده شود،به طوری که سطح اکلوزال فک بالا با سطح افق، زاوی های حدود 60 درجه بسازد. ارتفاع صندلی باید به گونه ای باشد که دهان بیمار در حدود کمی پایینتر از آرنج جراح قرار گیرد. حین عمل در کوادران راست فک بالا سر بیمار باید به طرف عمل کننده بچرخد،  تا امکان دستیابی و دید کافی فراهم شود.

وضعیت صندلی برای کشیدن دندانهای قدامی فک بالا

برای کشیدن دندانهای قسمت های قدامی فک بالا، بیمار باید به طور مستقیم به روبرو نگاه کند. وضعیت در مورد کوادران چپ فک بالا نیز مشابه است. به جز آنکه سر بیمار اندکی به سوی جراح می چرخد.

اگر سوال دیگری در رابطه با متخصص جراح فک و صورت از ما دارید کامنت کنید

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]