روش های درمان شکستگی استخوان صورت- بخش دوم

روش های درمان شکستگی استخوان صورت

صورت از بخشهای متفاوتی تشکیل شده است. از استخوان فک، چانه و گونه گرفته تا حدقه چشم و پیشانی. این استخوانها معمولا بخاطر انحنایی که دارند و تاثیر آنها در چهره فرد نازک می باشند. بنابراین بسیار شکننده اند. این استخوانها در صورت کوچکترین ضربه ای احتمالا می شکنند. در صورت شکستگی استخوانهای صورت درمانهای مختلفی انجام می پذیرد.در این مطلب برخی از روش های درمان شکستگی استخوان صورت را بیان می نماییم.

روش های درمان شکستگی استخوان صورت

در مطلب روش های درمان شکستگی استخوان صورت گفتیم که انتخاب روش های درمان شکستگی استخوان صورت به شدت و محل شکستگی بستگی دارد. سپس به روش های درمانی بسته، اندوسکوپی،دارو درمانی، درمانهای خانگی و درمان پزشکی اشاره نمودیم. انتخاب بهترین روش بر عهده جراح پلاستیک یا جراح فک و صورت می باشد. بهترین جراح فک و صورت در زعفرانیه با بررسی شکستگی ها مناسب ترین درمان را مشخص می کند.

اندوسکوپی

از روش های درمان شکستگی استخوان صورت استفاده از دستگاه اندوسکوپی می باشد. اندوسکوپ به طور کلی یک دستگاه درمانی برای مواردی که نیاز به بررسی داخل بدن بدون جراحی است، می باشد. به طور کلی دارای یک لوله می باشد که سرآن یک دوربین قرار دارد. در موارد شکستگی صورت این لوله از طریق بینی به داخل سینوس و پشت گونه ها فرستاده می شود. علاوه بر این بسته به محل شکستگی حتی ممکن است یک برش در منطقه پشت سر زده شود. این کار برای این است که بتوان با اندوسکوپ داخل سینوسها و پشت پیشانی را بررسی نمود. علاوه بر مشاهده بخش های آسیب دیده با دستگاه اندوسکوپ میتوان به خارج کردن قطعه های استخوان شکسته کمک نمود. در واقع با استفاده از وسایل مخصوص علاوه بر حمایت از استخوان شکسته، قطعات شکسته را هم جمع آوری مینمایند.

شکستگی استخوان بینی

در صورت ضربه دیدن بینی و شکستن استخوان آن جراح یک سری کارها را انجام می دهد. این کارها به ترتیب عبارتند از:

  • کنترل خونریزی بینی.
  • در صورت لخته شدن خون در بینی، پزشک با ایجاد یک سوراخ به تخلیه خون جمع شده در منطقه کمک میکند.
  • در صورتی که شکستگی استخوان بینی طوری باشد مسیر هوایی بینی را مسدود نماید، سعی در رفع این شکستگی میگردد.
  • جراح راهکارهایی را به کار می برد تا از تورم منطقه بر اثر ضربه دیدن کاهیده شود.
  • بعد از رفع شدن تورم بینی در صورت نیاز اقدام به جراحی بینی انجام می گردد.

نکته:

پس از وارد آمدن آسیب به بینی، منطقه به شدت دچار تورم می گردد. بهمین دلیل سعی می کنند استخوان شکسته بینی را بر سر جای خود بر نگردانند.

شکستگی فک

معمولا شکستگی فک به دو صورت می باشد.

شکستگی استخوان فک باز

ممکن است که بعد از آسیب دیدن استخوان فک، بتوان شکستگی استخوان را در زیر پوست یا دهان دید. در این صورت گفته می شود استخوان فک دچار شکستگی یا آسیب دیدگی باز شده است. برای درمان این نوع شکستگی بستری شدن فرد و تزریق آنتی بیوتیک برای جلوگیری از عفونت امری بدیهی است.

شکستگی استخوان فک بسته

از طرف دیگر ممکن است بعد ازضربه دیدن استخوان فک، شکستگی را نبینید. به این حالت گفته می شود فک دچار شکستگی استخوان بسته شده است. برای درمان این نوع شکستگی باید سریعا به جراح فک و صورت مراجعه نمایید.

اگر سوال دیگری در رابطه با متخصص جراح فک و صورت از ما دارید کامنت کنید

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]