جراحی شکستگی صورت بر اثر تصادف

 شکستگی صورت بر اثر تصادف

تصادفات یکی از رایج ترین نوع آسیب دیدگی افراد می باشد. غالبا میزان تصادفات روزانه بیشترین نیاز به جراحی فک و صورت را در افراد ایجاد می کند. چرا که با توجه به شدت صدمات وارده و شکستگی های ایجاد شده، پانسمان های جزئی پاسخ گو نیستند. به همین دلیل افراد باید توسط متخصص گوش و حلق و بینی و یا متخصص فک و استخوان تحت عمل جراحی قرار گیرند.

شکستگی های صورت اغلب در نواحی گونه و بینی رخ می دهند. این دو عضو صورت به دلیل برجستگی، برخورد سریع تری با اطراف خواهند داشت. همچنین این دو، برگرفته از استخوان و پوست می باشند. ماهیچه های اطراف گونه و بینی بسیار کم تر از میزانی هستند که قادر به محافظت از آن ها باشند. همچنین دندان ها نیز در این مواقع بسیار آسیب پذیر هستند. غالبا دندان های جلویی فک بالا و پایین در اثر تصادفات دچار شکستگی های عمیق خواهند شد. در برخی مواقع تنها با کشیدن و ایمپلنت درمان صورت می گیرد.

انواع شکستگی صورت

  • شکستگی گونه ها

استخوان های گونه بسیار نازک و ظریف می باشند. به همین دلیل نوع شکستگی و جراحی آن ها نیز بسیار حساس می باشد. گونه ها در اثر شکستگی دچار تورم و کبودی می شوند. گاهی به دلایل متفاوت فرد احساس درد چندانی نخواهد داشت. اما این به معنای عدم آسیب وی نمی باشد. در صورت عدم درمان گونه های شکسته، صورت دچار عدم تقارن و هم ترازی خواهد شد. در این حالت پس از مدت دو هفته استخوان های گونه به طرز نادرستی جوش خواهند خورد.

این جوش خوردگی بدون درمان چهره فرد را از حالت نرمال خارج می کند. پس از آن مرحله به دلیل سخت شدن استخوان ها در موقعیت نامناسب، درمان دشوار می شود. نیاز به جراحی در این مرحله بسیار الزامی است. به همین دلیل پس از چنین شکستگی هایی اقدام به جراحی بسیار ضروری است. درمان این شکستگی ها به دلیل میزان صدمات وارده از هزینه های متفاوتی برخوردار است. هر چه میزان شکستگی عمیق تر باشد، هزینه های بیشتری در بر می گیرد. همچنین هر چه مدت زمان بیشتری از اقدام به درمان گذشته باشد، درمان دشوار تر و هزینه ها بیشتر خواهند بود.

  • شکستگی بینی

بینی هم به دلیل برجستگی در صورت بیش از نواحی دیگر آسیب پذیر می باشد. معمولا در تصادفات و برخورد های فیزیکی بینی افراد بیشترین صدمه را می بیند. شکستگی بینی به دلیل ایجاد درد های بسیار، غالبا با اقدام سریعی برای درمان که جراحی بینی می باشد، همراه است. افراد به دلیل عدم تحمل درد های شکستگی در استخوان بینی برای درمان این نواحی زودتر اقدام می کنند. با بروز شکستگی در این نواحی اطراف بینی دچار تورم و کبودی های شدید می شود. همچنین در داخل بینی زخم ها و پارگی رگ ها ایجاد خون مردگی خواهد کرد. عدم درمان به موقع شکستگی بینی با اختلالات تنفسی و خفگی همراه خواهد بود.

افرادی که دچار شکستگی بینی در تصادف می شوند، غالبا با پیشنهاد متخصص درمان و عمل زیبایی را به همراه هم انجام می دهند. این گونه عمل ها معمولا تحت پوشش بیمه قرار می گیرند. اما اطمینان از این مسئله به شرکت بیمه مربوطه بستگی دارد. هزینه های مربوط به درمان در اکثر مواقع بسیار پایین می باشد. اما چنانچه درمان و زیبایی به همراه یکدیگر باشند، با افزایش هزینه ها رو به رو خواهند بود.

پس از بروز تصادف و سوانح متفاوت، شکستگی های استخوان صورت به وجود می آیند. این شکستگی ها در صورت عدم درمان به صورت نامناسب با خود درمانی مواجه می شوند. یعنی استخوان های شکسته پس از گذشت دو هفته جوش می خورند. این جوش خوردگی قطعا در حالت نامناسبی صورت گرفته است.

به همین دلیل نیازمند درمان و جا به جایی استخوان هاست. اگر استخوان های گونه و بینی و فک در حالت نامناسبی جوش خورده باشند، صورت دچار عدم تقارن خواهد شد. همچنین سلامت فرد به خطر خواهد افتاد. عدم درمان عامل سختی درمان در مراحل بعدی خواهد شد. رفع موقعیت جوش خوردگی نامناسب، از درمان استخوان های شکسته به مراتب سخت تر است. چرا که متخصص باید یک بار استخوان های متصل را جدا کند و سپس آن ها در موقعیت مناسب قرار دهد. این مهم علاوه بر پروسه درمان طولانی تر، درد و دوره نقاهت بیشتری به همراه خواهد داشت.

علائم شکستگی صورت 

  • چنانچه در نواحی بینی و گونه فرو رفتگی ایجاد شده باشد، قطعا شکستگی در آن نواحی رخ داده است.
  • بروز کبودی ها و تورم در اطراف بینی و گونه یکی دیگر از علائم شکستگی در آن ها می باشد.
  • اختلالات تنفسی و بینایی و تکلم، غالبا پس از شکستگی نواحی مختلف صورت رخ می دهد. عدم درمان در این اعضای صورت خسارات جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت.
  • کم بینی و دو بینی و همچنین تورم پلک ها، ناشی از شکستگی استخوان ها گونه می باشد.
  • احساس بی حسی در لب ها و هنگام جویدن یا صحبت کردن از نشانه های شکستگی استخوان های صورت است.

درمان شکستگی های صورت در اثر تصادف

در اکثر مواقع شکستگی های صورت تنها با جراحی درمان می شوند. پانسمان های معمولی تنها برای رفع زخم های ایجاد شده هستند. اما شکستگی ها نیازمند جراحی های داخلی هستند. این جراحی ها توسط متخصص گوش و حلق و بینی و همچنین متخصص استخوان و فک صورت می گیرند. پس از معاینات انجام شده با تشخیص درد و فرو رفتگی ها، متخصص از استخوان های صورت عکس برداری می کند. پس از انجام آزمایشات و بررسی آن ها، پروسه درمان آغاز می گردد.

جراحی شکستگی صورت بر اثر تصادف غالبا با بیهوشی انجام می شود. با جا به جایی استخوان های شکسته و یا تراشیدن آن ها و قرار دادن ان ها در موقعیت مناسب، درمان صورت می گیرد. سپس با بخیه زدن و قرار گیری پوست در آن ناحیه، مراحل درمان تکمیل می شود. پس از آن فرد نیاز به استراحت از دو هفته الی یک ماه خواهد داشت.

همچنین لازم به ذکر است به منظور هر چه بهتر انجام شدن روند درمان انتخاب یک کلینیک خوب در زعفرانیه و یا دیگر نقاط تهران می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 4.7]