جراحی شکاف لب یا کام

جراحی شکاف لب یا کام

Cleft lip or palate surgery

افرادی که دچار شکاف لب یا کام هستند، از این بیماری بسیار رنج می‌برند چرا که در زیبایی صورت آن ها تأثیر زیادی دارد. شکاف لب یا کام می‌تواند در غذا خوردن، صحبت کردن و یا شنوایی فرد اثر بگذارد. بنابراین برای رفع کردن این مشکل باید جراحی شکاف لب یا کام صورت بگیرد. جراحی شکاف لب یا کام توسط یک پزشک انجام نمی‌شود و به پزشکان زیادی نیاز است. چنانچه با این مشکل روبرو هستید بهتر است از یک متخصص ارتودنسی که فلوشیپ جراحی دارد کمک بگیرید تا نتیجه بهتری به دست آورید. در این مقاله قصد داریم درباره جراحی شکاف لب یا کام صحبت کنیم پس با ما در سایت دکتر هوشنگی همراه باشید.

آیا عمل شکاف لب امکان پذیر است؟

زمانی که کودک شما به دنیا می‌آید اگر به عارضه ی شکاف لب یا کام مبتلا باشد ممکن است برای والدین ناراحتی هایی را به وجود بیاورد. بهتر است بدانید که این عارضه کاملا قابل درمان است و با انجام جراحی های لازم می‌توان این عارضه را درمان کرد. البته ممکن است مدت زمان زیادی لازم باشد تا عارضه ی شکاف لب یا کام درمان شود اما با گذشت زمان قابل درمان خواهد بود.

جراحی شکاف لب یا کام توسط کدام پزشکان باید انجام گیرد؟ 

همان طور که در بالاتر گفته شد برای جراحی شکاف لب یا کام تنها از یک پزشک استفاده نمی‌شود. بلکه برای این جراحی از پزشکان با تخصص های متعددی استفاده می‌شود. این پزشکان عبارتند از:

  • متخصص شنوایی
  • فوق متخصص گوش و حلق و بینی
  • متخصص ارتودنسی
  • پرستار
  • جراح دهان

سن عمل کام چیست؟

جراحی شکاف لب برای نوزادان از سن سه ماهه تا شش ماهگی انجام می‌شود. همچنین جراحی شکاف کام نیز معمولا از سن یک سالگی به بعد انجام می‌شود. جراحی شکاف لب و کام در بیمارستان ها و با بیهوش کردن بیمار انجام می‌شود.

مراقبت های بعد از عمل شکاف لب یا کام چیست؟

زمانی که بیمار بعد از جراحی شکاف لب و کام از بیمارستان مرخص می‌شود باید مراقبت هایی را انجام دهد تا مشکلی برایش به وجود نیاید. این مراقبت ها عبارتند از:

  • اولین چیزی که باید به آن توجه کرد تغذیه ی بیمار است. زمانی که بیمار هوشیاری کامل خود را به دست آورد می‌تواند در روز اول مقداری آب بنوشد و بعد از آن رژیم غذایی مایعات را شروع کند.
  • زمانی که به بیمار غذا می‌دهید کاملا مواظب باشید که قاشق با دهان او برخورد نکند و سعی کنید غذا را روی زبان او بریزید.
  • با مشورت پزشک تا مدت زمان مشخصی نباید غذاهای سفت و محکم به بیمار بدهید.
  • ممکن است بعد از جراحی شکاف لب یا کام در گوش بیمار عفونت ایجاد شود. بنابراین سعی کنید هر چند وقت یک بار بیمار را پیش متخصص گوش و حلق و بینی ببرید تا او را به درستی معاینه کند.
  • حتما به دستور العمل های پزشک توجه کنید و قرص ها و داروهای بیمار را سر موقع به او بدهید تا مشکلی برایش به وجود نیاید.

آیا عمل شکاف لب و کام در بزرگسالی نیز امکان پذیر است؟

بیماری شکاف لب یا کام یک مشکل ژنتیکی و مادرزادی است. بعضی از جنین هایی که در شکم مادر قرار دارند، لب و کام آن ها کاملا رشد نمی‌کند و به همدیگر نمی‌رسند. بنابراین عارضه شکاف لب یا کام در آن ها به وجود می‌آید. شکاف لب و کام عارضه ای است که ممکن است مشکلات زیادی در جویدن و شنوایی فرد به وجود بیاورد. چنانچه شما به عارضه شکاف لب و کام دچار هستید و تا زمان بزرگسالی آن را درمان نکرده اید اصلا نگران نباشید چرا که درمان در بزرگسالی نیز امکان پذیر است. در بزرگسالی با جراحی پلاستیک و … می‌توان این بیماری را درمان کرد. اما باید توجه داشت که مدت زمان خوب شدن بیمار طولانی تر خواهد بود. بنابراین سعی کنید اگر فرزند شما به این عارضه مبتلا شده است آن را در سنین کودکی درمان کنید.

جراحی شکاف کام و لب چگونه انجام می‌شود؟

زمانی که فردی با عارضه شکاف لب یا کام مواجه است و برای جراحی اقدام می‌کند. ابتدا متخصصان بیمار را بیهوش می‌کنند تا هیچ دردی را احساس نکند. سپس برش هایی را در اطراف شکاف ایجاد می‌کنند. با استفاده از برش هایی که ایجاد می‌شود، فلپ هایی نیز به وجود می‌آیند. دکتر فلپ ها را در سقف دهان به همدیگر بخیه می‌زند. بنابراین با این روش سقف دهان بیمار به حد عادی خود می‌رسد. با استفاده از این جراحی کودک زیبایی نسبی صورت خود را به دست می‌آورد. چنانچه به عمل جراحی بینی هم نیاز باشد، این جراحی نیز توسط متخصص و جراح بینی انجام می‌گیرد.

جراحی شکاف کام و لب برای هر بیمار با روش مختلفی صورت می‌گیرد و انتخاب نوع روش درمان بستگی به وضعیت بیمار دارد که شدت بیماری او چقدر است. حتی ممکن است در بعضی از افراد چندین بار عمل جراحی صورت بگیرد. توجه داشته باشید که عمل جراحی نه تنها باعث می‌شود زیبایی صورت کودک به او بازگردد، بلکه باعث افزایش شنوایی، افزایش قدرت تکلم و همچنین راحت تر جویدن غذا نیز خواهد شد.

نتیجه جراحی شکاف کام یا لب چگونه است؟

با عمل جراحی و با گذشت زمان این عارضه کمتر خواهد شد. مهم تر از همه، این مورد است که با عمل جراحی مشکلات تنفسی، تکلم، جویدن غذا و … در کودک شما رفع خواهد شد. برای جراحی شکاف لب یا کام تردید نکنید چرا که بعد از عمل جراحی صورت کودک شما به خوبی و درستی رشد خواهد کرد و هیچ مشکلی برای او به وجود نخواهد آمد. ممکن است در بعضی کودکان که شدت بیماریشان خیلی زیاد است، جراحی ها تا سن بلوغ نیز ادامه پیدا کند. همچنین در سنین بزرگسالی نیز می‌توان از جراحی پلاستیک برای زیباتر شدن صورت استفاده کرد.

نتیجه گیری

امروزه با پیشرفت علم درمان های زیادی برای عارضه ی شکاف کام و لب به وجود آمده است. جراحی شکاف لب و کام توسط متخصصین در مراکز درمانی زیادی انجام می‌گیرد. چنانچه نوزاد شما با این عارضه مواجه بود اصلا نگران نباشید و سعی کنید ابتدا درباره ی یک پزشک ماهر کاملا تحقیق کنید و پس از انتخاب پزشک، خیلی زود برای درمان فرزند خود اقدام کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 3.5]