توصیه های ایمنی برای دندانپزشکان و دستیاران

در مطالب متعددی درباره این مسئله صحبت نمودیم که حفظ اصول بهداشتی و ایمنی تاثیر بسیار مهمی در کیفیت درمان‌های دندانپزشکی و جراحی های مختلف مانند جراحی فک و صورت برای کاشت ایمپلنت دندان دارد. اما این مسئله فقط مختص بیماران نیست.

دندانپزشکان و دستیاران آنها نیز باید یک سری موارد ایمنی را به طور کامل انجام دهند. در این مطلب به بررسی توصیه های ایمنی برای دندانپزشکان و دستیاران آنها برای حفظ سلامت خود و بیماران که در وب سایت دکتر هومن هوشنگی می پردازیم.

توصیه های ایمنی برای دندانپزشکان و دستیاران

ایمنی دستیاران دندانپزشکی

امروزه برای ایمنی دستیاران دندانپزشکی از دستکش های معاینه جراحی در تمام مراحل درمان استفاده می شود. ازاین دستکش ها برای محافظت از خود و بیمار نیز استفاده می شود. این دستکش ها به گونه ای ساخته شده اند که پوشیدن آن ها راحت بوده و نسبت به گذشته برای دست ها بهتر است.

دسـتکش های لاتکس غیر استریل بــرای معاینــه و درمانهــای غیر جراحـی مناسب هستند. ولی بـرای اعمال جراحی دهان باید از دسـتکش های اسـتریل اسـتفاده نمود.پزشکان یـا دسـتیارانی کــه بیماری درماتیــت یــا زخــم هــای ترشـحی دسـت و یـا درانگشـتان خود دارنـد، بایسـتی از درمـان بیمـاران و یـا ازتمـاس وسـایل درمانـی خـودداری نماینـد تـا زمانـی کـه بیماری شان و زخم هـا التیـام یابند. دسـتکش ها بایستی یکبار مصرف بـوده و بـرای هـر بیمـارتعویض شود.دسـتکش هـا نباید شسـته شوند.

پزشـکان و دسـتیاران آنها نبایـد با دسـتکش بـه دسـت از اتـاق درمـان بـه اتـاق دیگـر برونـد، بلکـه باید مجـددا دسـتکشها را از دسـت خـارج نمـوده و پـس از بازگشـت، دسـتکش نـو بـه دسـت نمایند. استفاده ازانواع دستکش لاتکس بـرای اعمال جراحی دهان  توصیه می گردد. اسـتفاده از دسـتکش نایلونـی جهـت درمـان بیمـارو معاینـه مجـازنمی‌باشد.

سایر نکات ایمنی در مورد دستکش ها عبارتند از:

ایمنی دستیاران دندانپزشکی

پوشیدن دستکش نیاز به شستن دستها را برطرف نمیکند و حتما باید دست های خود را پس از تعویض دستکش ها با آب و صابون بخوبی بشورید .

دستکش ها باید کاملا اندازه دست بوده و حرکات دست و انگشتان را محدود نکنند و سر آستین روپوشهای بلند را بپوشـانند.

قبل از پوشیدن دستکش از لوسیون های روغنی یا وازلین دست استفاده نکنید زیرا به بافت دست آسیب می رساند و از کارایی آن کم می کند.

  1. از تجهیزات به روزاستفاده کنید

تجهیزات مطب شما نه تنها باید مدرن باشند، بلکه باید مرتباً مورد برسی قرار گیرند تا از حداکثر کارایی و ایمنی اطمینان حاصل شود.

برای مثال صندلی دندانپزشکی باید طراحی راحت و ایمنی داشته باشد زیرا هم دندانپزشک و هم بیمارممکن است ساعت ها روی این صندلی بشینند.

  1. همه چیز را تمیز نگه دارید

هر بخش ازمطب شما باید تمیز باشد. می‌توانید از قسمت زیر به عنوان لیستی برای تمیزکردن سطوح استفاده کنید.

سطوح تماس بالینی محیطی باید روزانه با یک ضدعفونی کننده تمیز و ضدعفونی شوند.

سطوح نظافت محیط مانند کف، دیوارها و سینک ظرفشویی نیز باید به طور مرتب تمیز شوند.

اقلام مراقبت از بیمار قابل استفاده مجدد را طبق دستورالعمل CDC استریل و ضد عفونی کنید. اقلام یکبار مصرف باید بلافاصله پس از استفاده دورریخته شوند.

نظافت سرویس بهداشتی را رعایت کنید ، امکانات رفاهی را برای بیماران اضافه کنید و هر گونه مشکل لوله کشی را فورا برطرف کنید.

میزها باید عاری از گرد و غبار و به هم ریختگی باشند و با مواد ضدعفونی کننده تمیز شود.

  1. از روش های پرتوی ایمن اطمینان حاصل کنید
  • قرار گرفتن در معرض تشعشع درهرزمان که از بیمارعکسبرداری با اشعه ایکس گرفته می شود، یک دوره است. این هم برای بیمار و هم برای کارکنان دندانپزشکی صدق می کند.
  • اطمینان حاصل کنید که هر کارمندی که دستگاه های اشعه ایکس را کار می کند، به درستی در محافظت از بیمار و خود در حین استفاده آموزش دیده است
  • از پیش بند سربی استفاده کنید و گاهی آنها را بررسی کنید تا ببینید آیا ترک یا پارگی وجود دارد یا خیر. در صورت نیاز آنها را دور بریزید و جایگزین کنید.
  • تابلوهایی را در دسترس داشته باشید تا کارکنان و بیماران را در مورد مواجهه هشدار دهند.
  1. دستورالعمل های تشعشعاتبرای شرایط اضطراری – آسیب های شغلی آماده باشید

متأسفانه آسیب ناشی از سوزن ممکن است در دندانپزشکی اتفاق بیفتد. این می تواند تجربه دردناکی هم برای بیمار و هم برای پزشک تزریق کننده باشد. هدف در اینجا این است که اعضای تیم دندانپزشکی آموزش ببینند و بدانند که پس از حادثه چه کاری انجام دهند.

طبق CDC، بلافاصله پس از آسیب دیدگی به وسایل تیز مراحل زیررا دنبال کنید:

  • سوزن ها و بریدگی ها را با آب و صابون بشویید
  • در هنگام پاشیدن خون، بینی و دهان یا پوست را با آب بشویید همچنین چشم ها را با آب تمیزویا آب نمک یا شوینده های استریل (سـرم شستشـوی چشـمی) شستشو دهید(در صورت استفاده بیمارازلنز قبل از شستشو آن را از چشم خارج کنید)
  • وسیله تیز آلوده کننده  مثل سوزن را به مخزن مخصوص زباله های تیز بیندازید.
  • حادثه را به سرپرست خود گزارش دهید
  • فورا به دنبال درمان پزشکی باشید
  • اطمینان حاصل کنید که برای موارد اضطراری که ممکن است در روال روزانه شما اتفاق بیفتد، برنامه ای در نظر بگیرید. در صورت بروز حادثه برای هر کارمند وظایفی را تعیین کنید و دائماً پروتکل ها را با کارکنان مرور کنید

نتیجه گیری

در این مقاله سعی داشتیم به برسی توصیه های ایمنی برای دندانپزشکان و دستیاران و بیماران بپردازیم. امیواریم این مقاله شما را از اطلاعات خوبی آگاه کرده باشد. اگر سوالی از ما دارید دربخش کامنت ها برایمان ارسال کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]