انواع سینوس لیفت

امروزه با پیشرفت علم متد نوینی برای درمانهای مختلف می باشد. یکی از این متد کاشت ایمپلنت بجای دندانهای از دست رفته می باشد. البته این درمان با توجه به شرایط مختلف یک سری درمان جانبی هم نیاز دارند. درمانهایی همچون پیوند استخوان یا جراحی سینوس لیفت. سینوس لیفت در افراد مختلف با شرایط مختلف دارای انواع مختلف می باشد. در این مطلب راجع به آنها به اختصار توضیحاتی میدهیم.

سینوس لیفت چیست

وقتی که دندانهای فک بالا را از دست می دهید، اگر سریعا اقدام به کاشت ایمپلنت نکنید، احتمالا نیاز به درمان سینوس لیفت پیدا خواهید نمود. وقتی که دندانها کشیده می شوند، سینوس ها حرکت نموده و فضای خالی آن را پر میکنند. عمولا سینوس ها پایین می آیند بنابراین فضای لازم برای کاشت ایمپلنت از بین می رود. برای کاشت ایمپلنت در این حالت نیاز به بالابردن لایه سینوس ها می باشد. به این درمان لیفت سینوس می گویند.

قرار دادن ایمپلنت دندان به روش متداول

همانگونه که گفته شد اگر بلافاصله بعد از ازدست دادن دندانها، سریعا اقدام به جایگزینی از طریق کاشت ایمپلنت نمایید. در این صورت ارتفاع و تراکم استخوان فک برای کاشت ایمپلنت کافی می باشد. وقتی که استخوان فک برای کاشت ایمپلنت کافی باشد، از طریق روشهای استاندارد کاشته می شود. در این حالت نمیازی به درمانهای جانبی پیوند استخوان و لیفت سینوس نمی باشد.

انواع لیفت سینوس

لیفت سینوس در دو دسته انجام میگرددو از انواع این درمان می توان به دو نوع بسته و باز اشاره نمود. با توجه به میزان تحلیل رفتن استخوان فک از انواع درمان استفاده می شود. در ادامه به اختصار در مورد این دو مدل درمان توضیحاتی را می دهیم.

لیفت سینوس بسته

یکی از انواع سینوس لیفت تکنیک لیفت سینوس بسته  می باشد. این نوع جراحی در صورتی انجام می پذیرد که حجم اولیه استخوان فک 3تا 4 میلیمتر می باشد.این در حالیست که میزان نرمال و طبیعی استخوان برای کاشت بین 9 تا 12 میلیمتر می باشد. به دلیل نحوه انجام این درمان آسیب کمتری به دهان وارد می کند. در حین این عمل برش خاصی بر روی لثه های فرد زده نمی شود. وراحل انجام این درمان به شرح زیر انجام می گیرد.

  • در این متد دندانپزشک، استخوان فک بالا را با استفاده ازتکنولوژی مدرن تا کف سینوس دریل میکند.
  • در مرحله بعد سینوس با استفاده از یک سری ابزار و دریل خاص تا جایی که فضای مناسب برای کاشت ایمپلنت ایجاد گردد، به بالا فرستاده می شود.
  • در مرحله بعد فضای خالی ایجاد شده در مرحله قبل با پودر استخوان پر می گردد.
  • در نهایت ایمپلنت در این ناحیه کاشته می شود.

 در این تکنیک درمانی کبودی وتورم در ناحیه جراحی مشاهده نمی شود. دوره نقاهت در این شیوه نسبت به متد دیگر درمانی بخاطر نداشتن برش های زیاد بسیار کم تر می باشد.

از عوارض این نوع درمان احتمال پاره شدن کف سینوس بالا می باشد. بهمین جهت این کار باید توسط متخصص مجرب در کلینیک دکتر هومن هوشنگی واقع در زعفرانیه انجام پذیرد.

سینوس لیفت باز و کاشت همزمان ایمپلنت دندان

یکی دیگر از انواع درمان سینوس لیفت، نوع باز آن می باشد. این نوع درمان بسته به زمان از دست دادن دندان و میزان تراکم استخوان فک در دو نوع متفاوت می باشد. دسته اول سینوس لیفت باز و کاشت همزمان ایمپلنت دندان می باشد. این تکنیک زمانی توسط دندانپزشک انتخاب می گردد که حداقل ۵ میلیمتر ازاستخوان عمودی فک بالا وجود داشته باشد. علاوه برآن باید عرض کافی استخوان وجود داشته باشد.  مراحل انجام این شیوه عبارت است از:

  • متخصص ایمپلنتولوژیست بابرش لثه به سینوس که در بالای استخوان منطقه واقع شده است، دست می یابد.
  • سپس غشا سینوس را به سمت بالا فشارداده می شود.
  • در این مرحله انواع پودرهای استخوان را در فضای خالی شده وارد میکند.
  • در مرحله بعد یک غشاء قابل جذب برروی ناحیه سینوس در محل جراحی گذاشته می شود.
  • درنهایت ایمپلنت بلافاصله در ناحیه قرار می گیرد.

سینوس لیفت باز و کاشت تاخیری ایمپلنت دندان

نحوه دیگر سینوس لیفت باز عبارت است از سینوس لیفت باز و کاشت تاخیری ایمپلنت دندان. این درمان در شرایطی متفاوت با درمانهایی که در بالا به آنها اشاره شد انجام می پذیرد. اگر کمتر از حداقل 5 میلیمتراستخوان بین لبه استخوان و کف سینوس باقیمانده باشد از این تکنیک انجام می گردد. در این حالت میزان تراکم وارتفاع استخوان فک برای قرار دادن ایمپلنت همراه با جراحی سینوس لیفت کافی نمی باشد. بهمین دلیل پزشک قادر نیست مانندمتدی که در بالا اشاره شد، همزمان با سینوس لیفت کاشت ایمپلنت را انجام دهد.

  • برای این کار در ابتدا سینوس لیفت انجام می پذیرد.
  • بعد از سینوس لیفت و پیوند استخوان انجام می پذیرد.
  • بعد ازگذشت ۱۰-۶ ماه پس از پیوند استخوان، اصلاح تراکم استخوان به حد کافی میرسد.
  • در نهایت ایمپلنت ها در محل مورد نظر قرار داده می شوند.
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]