استخوان ناحیه سر و صورت

ساختار استخوان های صورت به شکل نامنظم می‌باشند که به قسمت جمجه سر متصل می­شوند و تقریباً تمامی بخش جلویی کاسه سر را پوشش می­دهند. استخوان‌های صورت عبارتند از: بینی, فک بالایی, گونه ای،  فک پایینی, اشکی, کامی، شاخک پائینی و تیغه ای. بنابراین در صورت شکستگی هر یک و برای تشخیص بهترین گزینه برای جراحی فک و صورت باید با انواع استخوان‌های ناحیه صورت آشنا باشیم. با ما همراه باشید تا اطلاعات لازم را در این باره کسب نمایید.

استخوان ناحیه سر و صورت

Bones of the head and face

شناخت آناتومی جمجمعه و صورت به شما کمک می‌کند تا در صورت رخ دادن اتفاقی مانند شکستگی گونه یا چانه اطلاعات لازم را داشته باشید و بدانید بهترین راه برای درمان انواع شکستگی صورت چیست.

استخوانهای بینی(Nasal bone)

محل قرار گرفتن استخوان های بینی: دو استخوان بینی پهلو به پهلوی یکدیگر در بخش میانی و بالائی صورت قرار گرفته اند و پایه و قسمتی از پل بینی را می سازند.

استخوانهایی کوچک, باریک و مستطیلی هستند. دو استخوان بینی کوچک و چهار گوش هستند که قسمت بالائی آنها باریکتر و ضعیفتر از قسمت پائینی آنهاست و در بخش میانی به یکدیگر متصل شده اند و بخش استخوانی بینی را به وجود می آورند.

در صورت شکستگی، مشاوره با بهترین جراح بینی می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد.

Bones of the head and face

شاخک پائینی و استخوان تیغه ای بینی

محل قرار گرفتن شاخک های بینی: شاخک ها درهر دو طرف چپ و راست بینی قرارگرفته اند و به وسیله تیغه ای نازک و استخوانی ازهم جدا می­شوند.  که به شاخک توربین هم گفته می­شود.

این شاخک ها به برجستگی های استخوانی گفته می­شوند که در داخل دیواره‌ی بینی قرار دارند و مخاط روی این شاخک ها را پوشش می­دهد. این شاخک ها وظیفه مرطوب سازی هوای داخل بینی را برعهده دارند.

انواع شاخک بینی را می‌توان به موارد مختلفی تقسیم بندی نمود. شاخک های بالایی و شاخک های میانی و شاخک های پایینی که مهمترین آن‌ها نوع پایینی می‌باشد. یکی ازعوامل انسداد جریان هوا در بینی بزرگ شدن این شاخک های پایینی است که در صورت نیاز باید با جراحی کوچک گردد.

استخوان تیغه ای بینی یا سپتوم (Nasal septum ):

محل قرار گرفتن استخوان تیغه ای بینی: تیغه ای استخوانی و غضروفی است که در وسط بینی قرار گرفته و دو حفره بینی را از هم جدا می­کند.

تیغه بینی دارای دوقسمت جلویی و خلفی- بالایی می­باشد که در قسمت جلویی حالت غضروفی و ارتجاعی دارد و در قسمت خلفی-بالایی از استخوان تشکیل شده است. این تیغه در نگه داشتن ظاهر بینی بسیار مهم است و بخاطر همین زمانی که تیغه بینی انحراف پیدا میکند در ظاهر بینی فرد مشخص می­شود و همچنین در این حالت فرد با اختلال تنفسی مواجه می­شود. این تیغه هم مانند شاخک بینی وظیفه تنظیم هوای بینی را برعهده دارد. ضخامت تیغه بینی در طول آن بین 1 تا 2 میلیمتر متغیر است.

حفره های فوق بینی

هنگامی که در مورد استخوان های جمجمه تحقیق می­کنیم اسامی حفره و سینوس را بیشتر می­شنویم این حفره ها که سینوس‌های فوق بینی خوانده می شوند در استخوان‌های نزدیک به حفره بینی قرار دارند. استخوان‌های جمجمه که از این سینوس‌ها تشکیل شده اند شامل پیشانی, پروانه‌ای, پرویزنی و فک بالایی می­شوند. سینوس‌های پرویزنی بین 3 الی 81 سلول متغییر است . هر گونه تورم در غشاء این سینوس‌ها به نوعی عفونت به سینوزیت منجر می شود و اگر این تورم به حدی باشد که مجرای بینی را مسدود نماید فشار مایع زیاد شده و به سردردهای سینوسی منجر خواهد شد.

استخوان فک بالایی (Maxilla)

استخوان‌های  فک بالایی در بخش میانی بزرگترین استخوان‌های صورت قرار می­گیرند.

محل قرار گرفتن  استخوان های فک بالائی: فک بالائی بخش اصلی و مهم ساختار استخوانی قسمت بالائی و میانی صورت را تشکیل می­دهد. این دو استخوان دو توده بزرگ چهار ضلعی هستند که به تنهایی آرواره بالائی صورت را می سازند. این دو استخوان در وسط به یک دیگر متصل می­شوند و کام استخوانی را ایجاد می­کنند که حفره های بینی و دهان را از یک دیگر جدا می­کند.

استخوان های فک بالایی در ساختار خود حفره بزرگی به نام شکاف (سینوس) دارند که این حفره در بالا با کاسه چشم، در داخل با حفره بینی و در پایین با ریشه دندانهای آسیاب ارتباط دارد و به همین دلیل است که ایجاد ناراحتی در این حفره ها) سینوزیت (در چشم و دندان ایجاد درد می کند و ترشحات آن به داخل حفره های بینی می ریزد.

استخوان گونه (Zygomatic bone)

استخوان گونه استخوانی چهاروجهی است که در قسمت بالایی و طرفین صورت قرار گرفته و قسمت برجسته صورت گونه را ایجاد می­کند. این استخوان در رابطه با استخوان‌های فک بالا، استخوان پروانه‌ای، استخوان پیشانی و استخوان گیجگاهی است و با آنها مفصل می‌شود.

استخوان گونه تقریباً شکل الماسی دارد و این استخوان را بیشتر به نام گونه می­شناسند.

استخوان فک پایینی

دربخش پایینی صورت قرارگرفته است و آرواره پایین را تشکیل می­دهد. شکلی نامنظم (نعل اسبی شکل) دارد ولی بزرگترین و مستحکم ترین استخوان صورت و تنها استخوان متحرک در بخش تحدانی صورت می­باشد. فک پائینی از دو قسمت، تنه در بخش افقی و شاخه صعودی دربخش عمودی که با تنه زاویه ای می سازد که زاویه فکی گفته می­شود، تشکیل شده است. استخوان تنه، ظاهری باریک و نازک (نعل اسبی شکل) دارد و در بخش افقی دارای حفره هایی است که دندانهای فک پائینی را تشکیل می­دهد. این استخوان در بالا با استخوان گیجگاهی مفصل شده که با یک دیگر مفصل گیجگاهی فکی را ایجاد می­کنند. این مفصل تنها مفصل متحرک در  قسمت سر و صورت است.

استخوان اشکی یا استخوان لاکریمال (Lacrimal bone)

استخوان اشکی در قسمت داخلی حفره چشم قرار می­‌گیرد. این استخوان ها مستطیلی شکل هستند. کوچکترین استخوان‌های صورت هستند که از قسمت جلویی کاسه چشم با استخوان های بینی و آرواره بالایی و گونه ای درارتباط می­باشد. این دو استخوان اشکی در ساختن دیواره داخلی حفره بینی و قسمتی از کاسه چشم و در نتیجه بخشی از استخوان های صورت شرکت می کنند.

استخوان‌های اشکی در بخش پائین، مجرای اشکی را تشکیل می دهند. این مجرا از قسمت حفره چشم آغاز می­شود و از آنجا به سمت پایین حرکت می­کند تا ترشحات خود را به داخل حفره های بینی بریزد.

استخوان اشکی یا استخوان لاکریمال (Lacrimal bone)

استخوان کامی یا استخوان پالاتین (Palatine bone)

این استخوان دربخش پشتی فک بالایی قرار گرفته و در ایجاد قسمت خلفی حفره بینی، بخش پشتی و سقف دهان و  همچنین کف کاسه چشم شرکت می کند.

شکل :این استخوان شکلی نامنظم دارد. هر یک از استخوان‌های کامی از یک تیغه عمودی که قسمت خلفی حفره بینی را محدود می کند و یک تیغه افقی که بخش پشتی کام استخوانی دهان را می سازد , تشکیل شده است .

نتیجه گیری

در این مقاله سعی داشتیم تا شما را با استخوان های سر و صورت آشنا سازیم امیواریم شما با خواندن این مقاله از مطالب مفیدی آگاه شده باشید. اگر سوال دیگری در ­ر­ابطه با فک و صورت از ما دارید با تماس با کلینیک دکتر هوشنگی اطلاعات لازم را کسب نمایید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]