ورم بینی بعد از عمل جراحی

رینوپلاستی یک روش جراحی برای بازسازی بینی می‌باشد که اهداف مختلفی مانند: زیبایی، بهبود تنفس، ترمیم آسیب ها و نقص ها را دنبال می‌کند. بنابراین جراحی بینی می تواند باعث افزایش اعتماد به نفس شود و همچنین عملکرد تنفس را بهبود بخشد. یکی از سوالات متداول درباره ی عملی بینی، ورم آن بعد از جراحی است. گاهی ممکن است به دلیل ترس از ورم و کبودی های پس از جراحی، افراد این عمل را انجام ندهند. در این مقاله ی پزشکی به بررسی عوامل و شرایط ورم بعد از جراحی بینی می پردازیم. با ما در سایت دکتر هوشنگی همراه باشید.

چرا پس از عمل بینی، ورم ایجاد می شود؟

این ورم ها به دلیل تغییراتی است که در استخوان و اسکلت بینی اعمال می شوند. بافت بینی به طور کلی تغییر می کند. این تغییرات و ورم های ابتدایی، با نام تورم اولیه شناخته می شوند. پس از تورم اولیه، به دلیل تجمع مایع بین سلولی در صورت، صورت حجیم شده و همچنین با کبودی در زیر چشم نیز همراه است. به این تغییرات در صورت پس ازعمل بینی، تورم ثانویه می گویند. غالبا بینی افراد در دو دسته ی گوشتی و استخوانی قرار می گیرد. بینی های استخوانی به دلیل تراش های کمتری که بر روی آن ها اعمال می‌شود، دارای ورم کمتری هستند. معمولا بینی های استخوانی برای رفع قوز، تحت جراحی قرار می گیرند. به همین دلیل برش در قسمت های دیگر آنان کمتر می باشد و به همین دلیل ورم کمتری هم ایجاد می‌شود. بافت و ضخامت پوست و سن افراد درمیزان ورم بینی بسیار تاثیر گذار است.

انواع ورم بینی پس از جراحی

پس از جراحی بینی انواع مختلفی از ورم در صورت ایجاد می‌شود. در این قسمت به انواع ورم های ایجاد شده بعد از عمل می‌پردازیم  

  • در هنگام عمل بینی، پوست از استخوان و اسکلت بینی جدا می شود. پس از پایان اعمال تغییرات در استخوان بینی، پوست بر روی استخوان بینی آمده و دوخته می شود. در این حالت طبیعی است که فرد دچار ورم پوستی شود. چرا که سطح پوست او، پیش از این به اسکلت بینی متصل بود. حال برای اتصال دوباره ی پوست به استخوان، زمان نیاز است تا به حالت طبیعی قبلی خود درآید . تجمع مایع بین سلولی در این حالت یکی از مهم ترین دلایل ورم بینی می باشد. اکثر افرادی که دارای بینی های گوشتی هستند، کمی دیرتر از دیگر افرادی که دارای بینی استخوانی هستند از این عارضه رهایی می یابند. دوره ی درمانی و بهبود این ورم پوستی بین یک الی سه ماه می باشد.
  • ورم کاذب دوره ی درمانی طولانی تری نسبت به نوع اول دارند. ورم کاذب با نام حافظه ی پوست نیز شناخته می شود. این عنوان نوعی اصطلاح به دلیل حافظه ی بینی در حالت اولیه ی خود می باشد. اساسا عمل بینی، به معنای کوچک کردن استخوان آن است. هر چقدر بینی طبیعی بزرگتر و دارای مشکلات بیشتری باشد، به طبع تغییرات بیشتری در آن ایجاد می شود و بنابراین ورم های پس از عمل آن نیز افزایش می یابد.
  • ورم فیبروز: ین نوع از ورم ها با زائده های گوشتی همراه هستند. یعنی پس از جراحی، فرد متوجه تکه های کوچکی از گوشت اضافه در ناحیه جراحی خواهد شد. این عارضه، به دلیل عدم توانایی پزشک جراح می باشد. بنابراین در انتخاب پزشک خود دقت و حساسیت بالایی داشته باشید.

نحوه کاهش ورم بینی پس از جراحی

سرعت بهبودی در افراد مختلف متفاوت است و نمی‌توانید سرعت کاهش تورم بعد از جراحی بینی را به‌ طور چشمگیری افزایش دهید، ولی اقداماتی وجود دارد که می‌توانید برای کاهش ورم بعد از جراحی بینی انجام دهید. روند بهبود و کاهش ورم بینی پس از جراحی، در سه مرحله می باشد.

در ابتدا لازم است بدانید که ورم بینی پس از گذشت سه روز به حداکثر میزان خود می رسد. در این زمان التهاب بینی تا ده روز پس از آن درشدید ترین حالت خود خواهد بود. همچنین دراین زمان ورم و کبودی در اطراف چشم نیز دیده می شود، برای کاهش کبودی چشم از قرار دادن کمپرس یخ بر روی چشمان خود استفاده کنید. برای کاهش درد و بهبودی در این مرحله از دارو های تجویز شده توسط پزشک معالج استفاده کنید که از اقدامات لازم در این مرحله می باشد.

در مرحله ی دوم برای کاهش ورم بینی استفاده از چسب بینی می باشد. در این مرحله پوست در حال کلاژن سازی است. بنا براین زخم های موجود ضخیم تر دیده می شوند. ممکن است پروسه ی بهبود این زخم ها بین یک تا دو ماه باشد. پس استفاده از چسب بینی در این زمان برای پیشگیری از باز شدن زخم ها بسیار ضروری می‌باشد، چرا که چسب مانع کلاژن سازی میان استخوان و پوست می شود. این مسئله کمک شایانی به عدم رشد استخوان و ضخامت آن می کند.

مرحله سوم شامل ترمیم جهت بهبودی ورم بینی می باشد. این پروسه در طول یک سال انجام می شود. در این زمان، کلاژن های تولید شده در مرحله ی قبلی، تجزیه شده و از بین می روند. این موضوع موجب بازگشت بافت نرم و انعطاف پذیر پوست خواهد شد. بنابراین ورم بینی به تدریج کاهش یافته و بینی فرم خود را بدست می‌آورد.

سایر اقدامات موثر دیگر برای کاهش ورم بینی عبارتنداز:

  • از انجام ورزش های شدید وفعالیت های سنگین خودداری کنید.
  • از مصرف داروهای رقیق کننده خون خودداری کنید.
  • سر خود را بالا نگه دارید.
  • برای جلوگیری از لخته شدن خون به پیاده روی های سبک بروید.
  • یک رژیم غذایی سالم که پر از غذاهای غنی از مواد مغذی است را استفاده کنید.
  • استراحت کافی داشته باشید و به پشت بخوابید.
  • در این مدت سعی کنید از بینی نفس نکشید و بجای آن از دهان تنفس کنید.
  • مقدار زیادی آب بنوشید.
  • هر گونه استفاده از پاک کننده، مرطوب کننده یا کرم را طبق توصیه پزشک خود استفاده کنید.
  • از سیگار کشیدن خودداری کنید.

مواد غذایی مناسب برای کاهش ورم بینی

پس از جراحی بینی، مصرف خوراکی های التهاب زا مناسب نمی‌باشد. خوراکی هایی مانند: نمک، تنقلات شور و کنجد توصیه نمی شوند زیرا این خوراکی ها ممکن است باعث افزایش ورم بینی شوند. بالعکس استفاده از آناناس و کرفس برای کاهش ورم بسیار مناسب هستند. این خوراکی ها منشاء غنی از بروملین می باشند. بروملین، قادر به کاهش التهاب بوده و زخم ها را التیام می‌دهد. همچنین چون این جراحی دهان را هم تحت تاثیر خود قرار می‌دهد پس عمل جویدن سخت می‌شود بنابراین تا یک هفته از غذاهای نرم استفاده کنید.

کاهش ورم بینی توسط کورتن

یکی دیگر از عواملی که در کاهش ورم بینی موثر است تزریق کورتن می‌باشد. گاهی به دلیل تورم بسیار و یا کند بودن روند کاهش ورم، پزشک جراح از کورتن استفاده می‌کند. غالبا این تزریق برای افرادی که دارای بینی گوشتی هستند مناسب تر است.

عوارض پس از جراحی بینی

  • خونریزی یکی از عوارض جانبی پس از جراحی بینی است. زخم هایی در بینی به واسطه‌ی برش و تراش پوست و استخوان ایجاد می شوند. این زخم ها تا زمان بهبودی کامل هنوز باز هستند. پس امکان خون ریزی و عفونت وجود دارد.
  • ایجاد ورم بینی به دلیل تغییرات اعمالی یکی دیگر از عوارض عمل بینی است.
  • شایع ترین نوع عارضه های پس از عمل جراحی بینی، التهاب و کبودی در صورت و چشم ها می باشد. که این عارضه ها به دلیل تجمع مایع بین سلولی است.
  • بینی به دلیل تغییر حالت و کلاژن سازی، تا مدتی بسیار آسیب پذیر خواهد بود، بنابراین از انجام فعالیت های سنگین و دوویدن خودداری کنید. پس از تجزیه ی کلاژن ها، بینی به استحکام طبیعی خود باز می گردد.
  • حساسیت های ایجاد شده از سرما و گرما نیز یکی دیگر از این عوارض است.

جراحی بینی در چند روز اول دهان را هم مورد تاثیر خود قرار می‌دهد و باعث می‌شود عمل جویدن سخت شود که  فرد باید ازغذاهای نرم استفاده کند وهمچنین خندیدن را هم با مشکل مواجه می‌کند. 

چه زمانی باید نگران تورم بعد از جراحی بینی باشیم؟

تورم بعد از جراحی بینی تا حد زیادی طبیعی است، اما در برخی موارد می‌تواند هشداردهنده باشد، در این صورت فورا به جراح بینی خود مراجعه کنید. در این قسمت به این موارد می‌پردازیم :

  • تورم شدید است و با گذشت زمان هیچ نشانه ای از بهبودی را نشان نمی دهد.
  • تورم باعث درد یا تب قابل توجهی می شود.
  • از ناحیه تحت درمان ترشحاتی مانند :خون و … شروع به خارج شدن می کنند.
  • تورم باعث می شود فرد در تنفس از طریق بینی مشکل داشته باشد.

در این مقاله قصد داشتیم تا شما را با اقدامات لازم برای کاهش ورم بینی آشنا سازیم امیدواریم این مطالب به شما کمک کرده باشد. اگر سوالی در رابطه با رینوپلاستی یا جراحی بینی از ما دارید لطفا در قسمت کامنت ها برایمان ارسال کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]