نکاتی درباره ایمپلنت دندان- بخش سوم

نکاتی درباره ایمپلنت

ممکن است هر کسی بنا به دلایل مختلف یکی یا تعدادی از دندانهایش را از دست بدهد. جای خالی دندانهای از دست رفته تاثیرات مختلفی بر سلامت جسم و روان فرد می گذارد. بدین گونه که از دست دادن دندانها  در ظاهر و طرح لبخند فرد ایجاد مشکل می نماید. همین امر به مرور باعث از بین رفتن اعتماد به نفس فرد می گردد. علاوه بر مشکلات روانی، فرد حتی نمیتواند درست غذا بخورد و همین امر موجب مشکلات عدیده دیگری می گردد. بهترین جایگزین برای دندانهای از دست رفته در حال حاضرایمپلنت دندان  و دندانهای مصنوعی (پروتز)  می باشد. در این مطلب به بررسی یک سری نکات در باره متد کاشت ایمپلنت دندان می پردازیم.

آیا  ایمپلنتهای دندانی به جنسیت هم ربط دارد

خیر. با توجه به تحقیقات صورت گرفته درمان ایمپلنت دندانی در هر دو جنس میزان مشابهی موفقیت را نشان داده است.

آیا امکان اتصال ایمپلنتهای دندانی به دندان طبیعی وجود دارد تا بتوان از آن بریج دندانی استفاده نمود

به علت تفاوت هایی که بین دندان طبیعی و ایمپلنت دندانی از نظر ساختار و شرایط اتصالات آنها به بافت مجاور وجود دارد . این کار با توجه به تحقیقات صورت گرفته، نتایج حاصل از آن پیشنهاد نمی گردد و باید از آن خودداری نمود.

آیا راه کوتاه تری برای درمان ایمپلنتهای دندانی وجود دارد

اگر شما جزو افرادی باشید که وقت کافی برای طی کردن مراحل درمانی کاشت ایمپلنت دندانی را ندارید. کاشت بلافاصله ایمپلنت دندانی از نظر علمی امکان پذیر می باشد. که در تحقیقات صورت گرفته نتایج طرح مشابهی حاصل شده است. اگرچه که صرف کردن چند ماه وقت بیشتر ارزش دارد ولی در رابطه با این درمان تصمیم آخر را پزشک می گیرد. پزشک معالج با توجه به در نظر گرفتن شرایط ناحیه تصمیم درست را می‌گیرد. اصرار بر زود انجام گرفتن درمان همیشه به صلاح شما نیست. بگذارید پزشک راه درست را برای شما انتخاب کند.

انواع ایمپلنتهای دندان

به طور کلی ایمپلنتهای دندانی به دو نوع کلی زیر تقسیم می شوند:

اندوستئال:

این نوع ایمپلنت در داخل استخوان فک قرار می گیرد.  پرکاربردترین نوع ایمپلنتهای مورد استفاده در بین دندانپزشکان می باشد. معمولاً از تیتانیوم ساخته شده و به شکل پیچ مانند است. در صورتی که فرد به فلز حساسیت داشته باشد بجای آن از سرامیک و یا اکسید زیرکونیوم استفاده می گردد.

زیرپوست:

این نوع ایمپلنتها درست زیر لثه و روی استخوان فک یا کمی بالاتر از آن قرار می گیرد و معمولاً در افرادی استفاده می شود که فضای کافی برای ایمپلنتهای بین استخوان فک ندارند.

آیا ممکن است ایمپلنت پس زده شود. اگر جواب مثبت است دلایل آن چیست.

بنا به دلایل مختلفی ممکن است کاشت ایمپلنتهای دندانی با شکست مواجه شود یا بعبارت دیگر پس زده شود. از دلایل مختلفی برای این مسئله میتوان نام برد.

بیماری های خاص و خود ایمنی

در افرادی که بیماری هایی چون دیابت ، بیماریهای خود ایمنی همچون ام اس و آرتروز دارند احتمال پس زدن ایمپلنتهای دندانی بسیار بیشتر است.

گردش خون ضعیف

این علت ممکن است ممکن است به دلیل سیگار کشیدن و یا دارو باشد.

فشار بیش از حد

اگر فشار جویدن خوراکیها فقط برروی ایمپلنتهای دندانی باشد، ایمپلنتهای دندانی جوش نمی خورند. از دیگر مواردی که فشار زیادی بر ایمپلنت وارد می گردد، دندان قروچه می باشد. دندان قروچه هم این مشکل را پدید می آورد.

آلرژی

ممکن است فرد به فلز حساسیت داشته باشد. ایمپلنتها از فلز تیتانیوم ومقداری نیکل ساخته می شوند. این دو مود موجب حساسیت در برخی افراد می گردند.

جایگزینی اشتباه ایمپلنت

این کار موجب شل شدن و یا شکستن ایمپلنت بعد از مدتی می گردد.

کیفیت استخوان فک

اگر استخوان فک بحدی قوی نباشد که اطراف پایه ایمپلنت را محاصره کند، پس از مدتی ایمپلنت شل می گردد.

التهاب وعفونت

عفونت و التهاب از عواملی هستند که موجب تضعیف لثه می گردند. در این موقع اگر به ایمپلنتهای دندانی فشار مضاعفی وارد گردد ممکن است شل شده و به مرور زمان پس زده شود.