درمان خروپف با جراحی بینی

احتمالا همه شما خروپف یا خرخر را تجربه کرده باشید.خرو پف سر و صدایی آزار دهنده برای دیگران دارد. این صداها درست زمانی که خواب هستید از شما تولید می شود. شاید برای شما این سوالات پیش آمده باشد که بخواهید بدانید خروپف چیست و چگونه وچرا در حین خواب ایجاد می گردد؟ آیا این مسئله عذاب آور راه درمانی دارد یا خیر؟ آیا می توان با جراحی بینی این مشکل را حل نماییم؟ برای دریافت به این سوالات پیشنهاد می‌کنم با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

خروپف چگونه ایجاد می‌شود؟

عضلاتی که مسئولیت باز نگه داشته شدن مسیر تنفس در بینی را برعهده دارند ممکن است دچار ضعف گردند. این ضعف باعث می شود که فرد در حین خوابیدن دچار مشکل شود. به همین دلیل وقتی که خوابیده اید، در حین تنفس این عضلات دچار ارتعاشاتی می گردند. این ارتعاشات دارای صدا بوده که همان خروپف می باشد. بنابراین بطور خلاصه می‌توان گفت خروپف صدایی است که در هنگام خواب توسط بافت های نرم راه هوایی فوقانی، در بینی و گلو ایجاد می شود.

خرو پف و خرخر، به دلایل مختلفی درافراد ایجاد می گردد. این دلایل عبارتنداز: آناتومی دهان، سینوس ها، انحراف بینی، پولیپ بینی، آلرژی، اضافه وزن، بروز بیماری های مختلف و نامناسب بودن وضعیت قرار گیری سر در حین خواب می‌توانند باعث ایجاد خروپف در افراد شوند.

خطرات عدم درمان خروپف

خروپف می تواند نشانه ای از آپنه خواب باشد که یک اختلال جدی در خواب است. اگر راه هوایی باریک که باعث خروپف شما می شود کاملاً مسدود شود، باعث می شود تنفس شما به طور موقت هنگام خواب متوقف شود. این فرآیند می تواند صدها بار در شب زمانی که شما خواب هستید تکرار شود و مغز و بدن شما را از دریافت اکسیژن مورد نیاز محروم کند که این می تواند سلامت کلی شما را به طرق مختلف تحت تاثیر خود قرار دهد و همچنین خطر ابتلا به چندین مشکل سلامتی مزمن را افزایش دهد.

اما آپنه خواب باعث چه مشکلاتی می‌شود؟

  • خواب آلودگی بیش از حد در طول روز، شما را در معرض خطر تصادف در حین رانندگی یا احساس خستگی و عدم تمرکز درمحل کار قرار می دهد.
  • خروپف با صدای بلند را ایجاد می‌کند.
  • صداهای نفس نفس زدن یا خفگی در هنگام خواب را ایجاد می‌کند.
  • باعث ایجاد سردردهای صبحگاهی می‌شود.
  • باعث ایجاد گلو درد درهنگام بیدار شدن از خواب می‌شود.
  • باعث تغییرات در خلق و خو، حافظه ویا توانایی تمرکزمی‌شود.
  • خطر حمله قلبی، سکته مغزی و ضربان قلب نامنظم را افزایش می‌دهد.

درمان خروپف

خروپف به خودی خود یک مشکل جدی برای سلامتی محسوب نمی شود، ولی می تواند صدایی آزاردهنده برای اطرافیان شما داشته باشد و در نتیجه باعث تأثیرات منفی بر روابط شما با اطرافیانتان داشته باشد. همچنین ممکن است اولین علامت ابتلا به آپنه خواب باشد. همانطورکه در بالا به آن اشاره کردیم این صداها در اثر سایش جریان هوا با بافت های نرم گلو درمسیر جریان هوای بینی در حین نفس کشیدن ایجاد می گردد.

به همین دلیل افراد به دنبال درمان خروپف این صدای آزاردهنده می‌باشند. درمان خروپف بسته به شدت آن و دلایل ایجاد آن متفاوت می باشد و می‌توان آن را با تغییر سبک زندگی و همچنین گزینه هایی مانند غیرجراحی و جراحی درمان نمود. خروپف های خفیف و کوتاه مدت را براحتی می‌توان با تغییر سبک زندگی حل نمود. در ادامه به مواردی برای تغییر سبک زندگی اشاره می‌کنیم.

  • کاهش وزن (برای کمک به کاهش بافت اضافی در گلو)
  • عدم مصرف نوشیدنی های حاوی الکل
  • داشتن خواب کافی و درست خوابین
  • خودداری از سیگار برای کاهش التهاب
  • عدم استفاده از آرام بخش ها و قرص های خواب (زیرا گلوی شما را بیش از حد معمول شل می کنند)

در صورتی که خروپف شدید باشد، از درمانهای مختلفی بسته به نظر پزشکتان باید استفاده کنید. درمان هایی همچون باز نمودن راه عبور جریان هوا با جراحی و اصلاح موقعیت فک، زبان، کام.

درمان خروپف با روش غیر جراحی

برای درمان خروپف به روش غیر جراحی از (APAP)  دستگاه فشار مثبت مداوم راه هوایی یا (CPAP) دستگاه فشار مثبت خودکار راه هوایی استفاده می‌شود. (APAP)  جریان ثابتی از هوا را از طریق یک لوله و ماسکی که روی بینی یا بینی و دهان خود می زنید، به راه هوایی شما می رساند. هر شب برای کمک به باز نگه داشتن راه هوایی باید از این روش استفاده کنید.

در روش دیگر درمان با لوازم دهانی (OAT) انجام می‌شود. در این روش که با استفاده از یک دهانی پلاستیکی ساخته شده صورت می‌گیرد تا به فک پایین شما کمک کند تا به جلو حرکت کند و زبان را ثابت نگه دارد تا راه هوایی شما باز بماند. از این روش فقط در شب باید استفاده شود که شبیه به دهانی ورزشی یا نگهدارنده ارتودنسی می‌باشد.

آیا خروپف با جراحی بینی برطرف می‌شود؟

تقریبا می توان گفت اکثر افراد خروپف را با بلندی صداهای مختلف تجربه کرده اند. البته این مسئله در برخی از افراد به یک مشکل مزمن تبدیل می شود. بطوریکه در برخی اوقات، خرخر می تواند نشانه یک بیماری جدی مانند مشکلات قلبی یا تنفسی باشد. به همین دلیل نباید آن را شوخی گرفت و حتما باید به مراکز بهداشتی-درمانی مراجعه کنید.

یکی از این روش های درمانی برای خروپف مزمن، جراحی بینی می‌باشد. جراحی بینی به خودی خود آپنه خواب را در بیشتر بیماران کاهش نمی‌دهد، اما می‌تواند کیفیت خواب و علائمی مانند خواب‌آلودگی را با برطرف کردن انسداد ناقص تنفس که برای بیدار کردن فرد از خواب کافی است بهبود بخشد. البته موفقیت جراحی خروپف بستگی به تعیین این دارد که چه نواحی از مجاری تنفسی باعث خروپف می شوند.

3 دلیل انجام جراحی بینی برای درمان خروپف

در اینجا به 3 دلیل برای انجام جراحی بینی که برای درمان خروپف وجود دارد می‌پردازیم.

  • بهبود تنفس از راه بینی، به افراد کمک می کند که در طول روز و شب بتوانند بهتر نفس بکشند.
  • اگر فردی فقط زمانی که از طریق دهان نفس می کشد خروپف می کند می‌تواند درمان موثری باشد.
  • به عنوان درمان ترکیبی، علاوه بر سایر روش های جراحی یا دستگاه های خوراکی به شمار می‌رود.

مطالعات زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد جراحی بینی ،  چه در مورد تیغه بینی ، چه شاخک‌ها ، سینوس‌ها یا قسمت بیرونی بینی ، می‌تواند انسداد بینی و سایر مشکلات مرتبط را بهبود بخشد. علاوه بر این، بهبود انسداد بینی یکی از معدود مواردی است که می تواند فردی را از تنفس دهانی به تنفس بینی تبدیل کند. در نهایت، درمان‌های گلو مانند جراحی کام برای خروپف (مانند روش Pillar Procedure ) یا دستگاه‌های خوراکی تنها در صورتی مؤثر خواهند بود که فردی به خوبی از طریق بینی نفس بکشد.

درمان خروپف با جراحی بینی

برخی افراد دچار خروپف های شدید بعلت اختلال دائمی در جریان هوا می‌شوند. بعنوان مثال خروپف فرد می‌تواند ناشی از انحراف بینی یا پولیپ بینی باشد. دراین صورت باید از جراحی بینی مانند جراحی سپتوپلاستی و پولیپ بینی خروپف را برطرف کرد. در ادامه به این دو روش جراحی بینی خواهیم پرداخت.

  • جراحی سپتوپلاستی

سپتوپلاستی یا جراحی انحراف بینی، به منظور رفع انحراف تیغه میانی بینی انجام می‌شود و پس از آن دو مجرای چپ و راست بینی متقارن می شوند.

  • جراحی پولیپ بینی

پولیپ بینی، یک توده نرم و غیرسرطانی است. این توده در مسیرهای بینی و سینوس ها قرار می گیرد. درنتیجه منجر به بروز مشکلات تنفسی، عفونت های مکرر، از دست دادن حس بویایی و غیره می شود. در صورتی که پولیپ بینی، با استفاده از دارو درمان نشود، انجام جراحی درمانی بینی الزام می یابد. جراحی های بینی دیگری هم که می‌توانند صورت بگیرند عبارتند از: رینوپلاستی و توربینوپلاستی.

یکی دیگر از جراحی هایی که برای درمان خروپف از آن استفاده می‌شود FESS (جراحی آندوسکوپی سینوس عملکردی) می‌باشد که به کاهش زمان استراحت شما پس از جراحی و در عین حال تسکین موثر کمک می کند.

از این جراحی می توان برای موارد زیر و همچنین برای سایر مسائل مربوط به آپنه خواب نیزاستفاده کرد:

  • برداشتن لوزه ها و آدنوئیدها
  • برداشتن بافت اضافی در پشت گلو
  • برداشتن بافت اضافی داخل بینی
  • در کودکان توصیه می‌شود جراحی لوزه سوم انجام شود.

خطرات عمل جراحی بینی

خطرات و عوارض احتمالی جراحی بینی معمولاً کم است. این موارد شامل یک خطر کوچک خونریزی غیرعادی در 12 ساعت پس از جراحی و یک خطر کوچک عفونت می‌باشد.  ممکن است بعد از جراحی مشاهده خروپف یا انسداد مداوم در حین رفع تورم بعد از عمل ایجاد شود که غیر معمول نیست. یکی دیگر از عوارض جانبی سردرد می‌باشد. بنابراین مهم است تا زمانی که راه هوایی شما پس از این روش گسترده بهبود می یابد، صبور باشید.

در این مقاله قصد داشتیم شما را با واژه خروپف وعلل ایجاد و خطرات آن وهمچنین درمان های آن که یکی از آنها جراحی بینی می‌باشد آشنا سازیم امیدواریم از خواندن این مقاله اطلاعات سودمندی کسب کرده باشید.

اگر سوال دیگری در رابطه با جراحی فک و صورت از ما دارید، در قسمت کامنت ها برایمان ارسال کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]