پست و کور چیست؟

در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، معمولا پوسیدگی دندان رخ خواهد داد. اگر در همان روز های اولیه پوسیدگی دندانها اقدام به درمان آنها نکنید، پوسیدگی دندان به لایه های داخلی دندان همچون پالپ دندان نفوذ خواهد کرد. در این حالت برای حفظ و درمان دندان باید لایه داخلی پالپ دندان را از بین برد. همین مسئله باعث می شود که بخش زیادی از بافت دندان جدا شده و دندان نیز شکننده گردد. در این مقاله از وب سایت دکتر هوشنگی به همه چیز درباره پست و کور میپردازیم.

پست دندانی چیست؟

پست دندانی یک وسیله فلزی کوچک است که در دندان کاشته می شود. اگر ریشه دندان به اندازه کافی سالم نباشد که بتواند دندان یا وسیله دندانپزشکی را پشتیبانی کند،از پست استفاده می‌شود. که برای مثال پست در داخل ریشه دندان عصب کشی شده قرار می گیرد. بنابراین هر وسیله ای که جایی غیر از کانال دندان قرار گیرد به عنوان پست تلقی نمی‌شود.

هنگامی که دندانی پوسیده، تراشیده یا شکسته می شود، نتیجه آن می تواند با درد شدید همراه باشد. این به این دلیل است که اعصاب داخل دندان تحریک می شوند. درمان ریشه می تواند بقایای دندان را نجات دهد. اما این روش شامل سوراخ کردن دندان برای تمیز کردن پالپ عفونی شده است. سپس دندانپزشک باید ناحیه را ببندد تا از آسیب بیشتر محافظت کند. این روش اغلب می تواند فشرده باشد و برای همه مناسب نیست.

کانال ریشه( کانال ریشه اصطلاحی است در دندانپزشکی که در آن پالپ دندان تمیز، ضدعفونی و سپس پر می‌شود.) گاهی اوقات می تواند دندان از دست رفته یا بدشکل را از بین ببرد. بنابراین یک متخصص پروتز برای تکمیل و تقویت دندان از روکش استفاده می‌کند. اما دندان باقی مانده باید قبل از ایجاد و قرار دادن یک جایگزین زیبایی از نظر ساختاری سالم باشد. اینجاست که از پست استفاده می‌کنیم.

  • دندانپزشک  بدون درد پایه دندانی را در مرکز دندان در جایی که پالپ قبلا قرار داشت قرار می دهد.
  • با قرار گرفتن پست بصورت محکم در جای خود، “ساخت” تاج می تواند ادامه یابد. سپس از روکش استفاده می‌شود تا از لحاظ ظاهری مانند دندان های دیگر شود.

در برخی موارد، اگر دندان کافی پس از کانال ریشه باقی بماند، روکش نیازی به پست ندارد.

برای برخی از بیماران، پست و تاج دندان ممکن است تنها پاسخ دندانی باشد که از طریق درمان ریشه انجام می‌شود. ولی در صورتی که دندان بطور کامل از بین رفته باشد از ایمپلنت دندان استفاده می‌شود.ایمپلنت دندان یک دندان کاملا جدید و کامل است که جایگزین دندان از دست رفته در درمان ریشه می شود.

اگر درمان توسط یک متخصص با تجربه انجام شود، درمان پس از تاج دندان می تواند دندان شما را نجات دهد و در عین حال سلامت و ظاهر را نیز بهبود بخشد.

چه زمانی نیاز به پست دندان است؟

بعد از روکش دندان نوبت به پست می‌رسد. پایه ها ساختارهای ستون مانند کوچکی هستند که برای تقویت دندان شما قبل از درپوش قرار می گیرند.

دندان های شکسته یا آسیب دیده نیاز به درمان ریشه دارند. چنین دندان هایی از نظر ساختاری ضعیف و شکننده هستند و نمی توانند از کلاهک حمایت کنند مگر اینکه تقویت شوند.وسیله ای بنام پست که از فلز ساخته شده در ریشه درمان شده قرار می گیرد و در این حالت هسته دندان به یک ساختار محکم و مستحکم تبدیل می‌شود که می تواند بار جویدن را در صورت بسته شدن تحمل کند. پست ها در طول روش بالینی کمی پر زحمت هستند اما ارزش تلاش را دارند. زیرا طول عمر تاج  راروی دندان  تضمین می کنند.

5 مرحله ایجاد پست

  • در مرحله اول، دندانپزشک باید فضای پست را در داخل دندان  ایجاد کند که  این فضا در ادامه پر می‌شود. این ناحیه آماده شده در داخل یکی از کانال‌های ریشه دندان قرار می‌گیرد که در طول درمان ریشه دندان با ترکیبی لاستیک مانند به نام گوتا پرکا پرمی‌شود.
  • هنگامی که فضای پست در داخل دندان ایجاد شد، حال دندانپزشک باید بررسی کند که کدام پست از لحاظ اندازه  مناسب تر است.پست‌ها معمولاً در اندازه‌هایی (قطر و مخروطی) هستند که با اندازه فایل‌های دریل و کانال ریشه (ابزارهایی که برای ایجاد فضای پست استفاده شده‌اند) مطابقت دارند.
  • دندانپزشک طول کانالی را که ایجاد کرده است اندازه گیری می کند و پستی را که انتخاب کرده است مطابقت می دهد.
  • سپس  پست را در جای خود قرار می دهند. اگر خیلی طولانی باشد، آن را برمی دارند و کمی دیگر کوتاه می کنند. اگر تناسب آن شل، لرزان یا بسیار سفت باشد، دندانپزشک ممکن است اندازه پست متفاوتی را انتخاب کند، یا فضای پست را دوباره آماده یا بیشتر اصلاح کند.
  • پس از بررسی تناسب پست، حال نوبت به آماده کردن سیمان آن در داخل دندان می‌رسد.

سیمانی که دندانپزشکان درگذشته از آن استفاده می‌کردند، کمک چندانی به نگهداری پس از آن نداشتند. سیمان اطراف پست را پر می‌کرد اما هیچ چسبندگی با آن یا دندان ایجاد نمی‌کرد.

امروزه  انواع مختلفی از سیمان چسب  برای انتخاب وجود دارد. با این حال، حتی در این صورت، ویژگی‌های فیزیکی پست (طول آن، میزان ماندگاری آن در فضای پست خود به تنهایی و غیره…) همچنان نقش غالب را در دستیابی به حفظ پست مناسب ایفا می‌کنند.

پست دندان چگونه در جای خود سیمان می شود؟

سیمان مخلوط شده و سپس به تمام اطارف پست آغشته می شود. دندانپزشک ممکن است دیواره های فضای پست داخل دندان را نیز با سیمان بپوشاند.سپس پست روکش شده به آرامی داخل دندان حرکت می‌کند تا جایی که به طور کامل در فضایی که برای آن ایجاد شده است قرار گیرد.سیمان اضافی که خارج می شود حذف می شود. اگرچه زمان این مرحله بسته به نوع سیمان مصرفی متفاوت است.

مرحله 4: اضافه کردن بخش اصلی ترمیم پست و هسته

هنگامی که سیمان پست سفت شد، می‌توان مواد  تشکیل دهنده ترمیم هسته را اضافه کرد تا ساخت تاج دندان کامل شود.انواع موادی که بیشتر برای هسته استفاده می شوند، ترمیم کننده های دندانی معمولی هستند که رایج ترین آنها آمالگام دندان (مواد پرکننده نقره) یا رزین کامپوزیت (باندینگ دندان) است.

مرحله 5: تکمیل بازسازی دندان

هنگامی که فرآیند قرار دادن پست و هسته کامل شد، می توان تاج دندان را مانند هر دندان دیگری ساخت. فرآیند تاج گذاری  دندان بسته به موادی که برای پست و ساخت هسته انتخاب می‌شود بستگی دارد، همچنین دندانپزشک ممکن است به پست و هسته کامل شده تکیه کند تا به عنوان ترمیم موقت (موقت) دندان عمل کند.

مهمترین اهدافی  که برای انجام درمان تکمیلی از پست و کور استفاده می‌شود عبارتند از:

  • حمایت و پشتیبانی دندان
  • جایگزینی بافت های از دست رفته یا به عبارت دیگر تامین قسمت تاجی دندان
  • ایجاد گیر برای کور

کاربرد پست و کور

رایج ترین و مهم ترین کاربرد پست و کور استفاده از آن در دندان هایی است که به شدت آسیب دیده اند. به عبارت دیگر در دندان هایی که بیش از سه چهارم حجم روکش از بین رفته است، استفاده از گیره مکانیکی در داخل کانال برای حفظ تاج در سطح تاج دندان ضروری است. این گیره با استفاده از پایه های پیش ساخته یا پایه های فلزی ساخته می شود و اخیراً پست های فیبر انواع مختلفی از پست ها را دارد مانند: پست های قالب، پست های فرم داده و پست های دو تکه که به دو صورت آلیاژ None Precious و NPG قابل ساخت هستند.

رابطه پست و استحکام دندان

سوالی که همیشه راجع به  وظیفه پست مطرح است، این است که آیا واقعا پست دندان را محکم تر می کند؟ برای پاسخ به این سوال بایستی نیروهای وارده به دندان را بررسی نمود. پس از عصب کشی دندان بدون پست با وارد آمدن نیرو به دندان معمولاً نقطه اتکا در محل اتصال مینا به سیمان، نزدیک کرست استخوان می باشد.

در حالی که در دندانی که پست دارد نقطه اتکا دندان تحت اعمال نیرو در نقطه ای روی ریشه دندان است. بنابراین پست و کور در مقابل نیروهای مایل به افقی کمک می‌کنند تا نیروها بهتر توزیع شوند و به عنوان کمک کننده عمل می کنند. ولی در مقابل نیروهای عمودی بیشتر نقش گوه ای یا تخریبی دارند. البته می‌توان این تخریب ها را با اعمال یک سری تدابیر نیز کاهش داد .

تدابیرجلوگیری از اثر تخریبی پست و کور

  • با کوتاه کردن طول روکش و بلند کردن طول پست می توان مقاومت خوبی به دندان ها در مقابل نیروهای جابجا کننده داد.
  • با داشتن نقطه استاپ و با درنظر گرفتن عامل جلوگیری از چرخش می توان مقاومت مناسبی در برابر نیروهای افقی داشت.

2 نکته مهم درباره جلوگیری از اثر تخریبی  پست و کور

همچنین برای جلوگیری از اثر تخریبی پست و کور رعایت این دو نکته ضروری می‌باشد.در قسمت پایین این 2 نکته را شرح می‌دهیم.

  • باید از تماس‌های مکرر اکلوزالی به خصوص اگر تماس زودرس در حرکت پیش گیرایی وجود داشته باشد، جلوگیری  شود تا از شکستن سیل سیمان ممانعت به عمل آید.
  • نکته دیگر برای جلوگیری از اثر تخریبی پست این است که با استفاده از فرول و با دربرگرفتن دیواره‌های دندان جلویی اثر تخریبی گرفته  شود.

ولی با رعایت این نکات و تدابیر، مقاومت و استحکام دندان در برابر نیروی وارده تقویت نمی شود. بلکه باعث حمایت آن می‌شود. که البته مربوط به کور آن می باشد. ولی پست به تنهایی وظیفه گیر دارد و البته کمی مقاومت به نیروهای طرفی را افزایش می‌دهد.

در این مقاله قصد داشتیم تا شما را با واژه پست و کور در دندانپزشکی آشنا سازیم. امیدواریم این مطالب به شما کمک کرده باشد. اگر سوالی در رابطه با ایمپلنتولوژیست از ما دارید لطفا در قسمت  کامنت ها برایمان ارسال کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]